Selasa, November 21, 2017

Minyak Asmak 50ml

Assalamualaikum

Memperkenalkan Minyak Herba Asmak versi besar 50ml
Harga jualan rm55 sebotol.
Harga pengenalan cuma rm49.90 sebotol.
Lebih besar,lebih nilai untuk wang anda.
Hubungi 0135819100(cikgu basariah) untuk order.







Isnin, November 20, 2017

Adakah anda telah MATANG? Jom semak diri!

Assalamualaikum

SEMBILAN (9) TANDA SESEORANG ITU SUDAH MATANG DALAM KEHIDUPAN

1. Kita berhenti menilai dan menghukum orang lain, tetapi fokus untuk merubah diri sendiri.

2. Kita boleh menerima orang lain seadanya. Kita faham makna perbezaan pendapat. Tidak perlu taksub.

3. Kita berani "melepaskan" kenangan lama yg pahit. Tidak berdendam dan simpan dalam hati.

4. Kita berhenti mengharap dan meminta dari orang, tetapi mula memberi. Biar sedikit kita memberi, tetapi jangan pernah meminta.

5. Kita melakukan sesuatu, hanya untuk mendapat ikhlas. Melakukan sesuatu bukan untuk mendapat nilaian, pujian dan pengiktirafan orang. Tidak tersinggung bila dikeji, dikutuk dan dihina orang.

6. Kita berhenti menunjuk kepandaian, kehebatan dan mula mengakui kepandaian, kebaikan dan kehebatan orang lain.

7. Kita berhenti membandingkan nasib kita dgn nasib orang lain. Kita membandingkan nasib diri kita yg semalam. Kita berdamai dengan diri sendiri. Tidak iri, dengki dan sakit hati melihat kelebihan orang lain.

8. Kita boleh bezakan "kehendak" dan "keperluan", lalu mengutamakan keperluan  dari kehendak .

9. Kita berhenti meletakkan nilai kebahagian pada kebendaan. Kita lebih menikmati "rasa kopi" dari menikmati "cantiknya cawan".

Antara petunjuk yang kita sudah mencapai 9 tahap sahsiah di atas ialah kita tidak ada niat lagi mahu menunjuk diri kitalah yang terbaik.  Sebaliknya, hati kita memandu minda untuk mahu berbuat kebaikan. Niat mahu berkasih sayang dan beramal kebajikan.

WALLAHU A'LAM BISSAWAB




Sabtu, November 18, 2017

Jenis-jenis rezeki

Assalamualaikum

8 JENIS REZEKI DARI ALLAH

1.Rezeki Yang Telah Dijamin.

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6).

2. Rezeki Kerana Usaha.

‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39).

3. Rezeki Kerana Bersyukur.

‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7).

4. Rezeki Tak Terduga.

‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

5. Rezeki Kerana Istighfar.

‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

6. Rezeki Kerana Menikah.

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32).

7. Rezeki Kerana Anak.

‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31).

8. Rezeki Kerana Sedekah

‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.”
(Surah Al-Baqarah : 245).

Jom dapatkan madu asli keluaran MHAMSB..CUMA RM39 DAN PERCUMA SEBOTOL HABBATUSSAUDA ASLI!
Hubungi: 0135819100 (cikgu basariah)



Jumaat, November 17, 2017

Jom kenali tanda STROK

Assalamualaikum

MENGENALI STROKE

Dalam suatu majlis keramaian, seorang suami  datang bersama isterinya, dan  tiba2 si isteri tersandung dan jatuh. Si isteri bangun semula dan meyakinkan semua org bahwa dia okey , hanya tersandung kaki sendiri kerana sepatu barunya.
Si isteri dan suami tetap berada di dalam majlis sehingga tamat.

Pada pagi hari berikutnya, si suami memaklumkan kepada beberapa kenalan yg turut berada di dalam majlis pada malam sebelumnya yang isterinya telah meninggal dunia pada jam 6.00 pagi, sewaktu mendapatkan rawatan di klinik. Si isteri rupanya telah diserang stroke sewaktu di majlis tersebut.

Seorang Neurologist menyatakan, bahwa mangsa stroke dlm 3 jam pertama serangan dpt sembuh sepenuhnya (in shaa Allah), jika dapat  dikenali simptom serangan stroke dan mangsa diberi rawatan awal. Sebaiknya dalam tempoh 3 jam selepas simptom stroke disahkan bagi mengelakkan kerosakkan saraf yang berkekalan

CARA MENGENALI SIMPTOM STROKE

Mengingati dan memahami maksud ⭐S - TA - R⭐:
Para doktor menyatakan orang terdekat dengan seeorang yang dikhuatiri menghadapi serangan stroke akan dpt mengenalpasti stroke telah berlaku dgn menanyakan 3 perkara kepada  yang mudah.

Ingat 3 langkah "S-TA-R" (atau BINTANG) , iaitu :

1 - S: SMILE
Minta mangsa utk senyum.
Kalau pipi atau bibir senget atau miring, maka ada kelumpuhan saraf. Ini adalah satu tanda gejala stroke.

2 - TA: TALK
Minta mangsa utk berbicara ungkapan yang singkat, contohnya: Hari ini hari Selasa atau apa saja.
Kalau nada atau 'telo' jawapannya agak pelat atau kedengaran agak asing bunyinya, ini juga satu tanda gejala stroke.

3 - R : RAISE BOTH ARMS
Minta mangsa untuk mengangkat kedua-dua belah tangan.
Kalau tidak mampu mengangkat tangannya, bererti ada kelumpuhan saraf. Ini juga satu tanda gejala stroke.

Jika ada salah satu gangguan yang ditemui ketika melakukan 'S-TA-R' ini, segeralah mendapatkan rawatan dan ceritakan keadaan ini kepada petugas perubatan.

Cara lain untuk mengenali stroke adalah dengan meminta si mangsa menjulurkan lidahnya.
Jika "bengkok" dan menyimpang ke satu arah, ini juga merupakan suatu tanda gejala stroke.

Sila kongsikan info ini. Tanpa kita sedari mungkin paling tidak satu nyawa akan dapat diselamatkan, dengan izin Allah. Kita tidak tahu bila ahli keluarga, rakan taulan atau orang di sekeliling kita yang mungkin terkena serangan stroke suatu hari nanti.

Jadikanlah ini satu pengetahuan semoga bermanfaat bagi kita bersama.




Khamis, November 16, 2017

Sevenis Oil mengurangkan masalah rambut berbuah

SUKA SANGAT RAMBUT DAH TAK MELEKAT DI SIKAT!
.
.
.
.
.
.
.
Sejak pakai dua produk ni tau.
Bangun pagi pun rambut tak kusut masai.
Bila sikat dah tak ada tersekat di skala ke 16 sekalipun.
.
Eh pakai apa ni?
BUNGA RAYA PLUS SHAMPOO & SEVENIS HAIR OIL uiii..
.
Kualiti shampoo & minyak setanding premium dengan harga mampu milik. Nak rambut cantik ibarat ke spa tak perlu berbelanja besar lagi.
.
Ramuan semulajadi dijamin tanpa sebarang bahan kimia terlarang. Kita faham tau ramai orang sekarang berhati-hati kalau nak beli sesuatu produk tu mesti nak tahu ramuanya kan?
.
BUNGA RAYA PLUS SHAMPOO
=========================
✓ Bunga Raya
✓ Coconut Oil
✓ Babassu Oil
✓ Tea Tree Oil
✓ Jojoba Oil
✓ Acerola

Isipadu 500ml
RM39.00
.
SEVENIS HAIR OIL
===============
✓ Light Mineral Oil
✓ Tea Tree Oil
✓ Babassu Oil
✓ Virgin Coconut oil
✓ Castor Oil
✓ Olive Oil
✓ Argan Oil

Isipadu 150ml
RM29.00
.
Jom semerbakkan bilik mandi, bilik tidur dengan haruman bahan semulajadi AsmakByMhamsb ! Wangi dari kejauhan suami tersayang tergoda. Hiks.
.
0135819100
0135819100
0135819100
.
Basariah (SD05701)
Stokis MHAMSB

kredit : Zue Incik Din




Rabu, November 15, 2017

Kumpulan doa para nabi dari Al-Quran

Assalamualaikum

Cikgu terima kumpulan doa ini melalui aplikaai whatapps..supaya tak hilang,cikgu tepekla kat sini.

Silakan share untuk manfaat bersama 😁

🅾  Bismillaah,
.. Kumpulan do'a-do'a nabi kita di dalam al-qur'an.
* آدم
🔲Doa Nabi Adam
"ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين"
[QS. Al A'raf : 23]
* نوح
🔲Doa Nabi Nuh
"رب اغفر لي ولوالدي ولمن دخل بيتي مؤمناً وللمؤمنين والمؤمنات ولاتزد الظالمين إلا تبارا"
[QS. Nuuh : 28]
* هود
🔲Doa Nabi Hud
"إني توكلت على الله ربي وربكم ما من دآبة إلا هو آخذ بناصيتها إن ربي على صراط مستقيم"
[QS. Hud : 56]
* أبراهيم
🔲Doa Nabi Ibrahim
"رب اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء ".
[QS. Ibrahim : 40]
"ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم"
[QS. Al Baqarah : 127-128]
* يوسف
🔲Doa Nabi Yusuf
"فاطر السموات والأرض أنت وليي في الدنيا والآخرة توفني مسلما وألحقني بالصالحين"
[QS. Yusuf : 101]
* شعيب
🔲Doa Nabi Syu'aib
"وسع ربنا كل شيء علما على الله توكلنا ربنا أفتح بيننا وبين قومنا بالحق وأنت خير الفاتحين"
[QS. Al A'raf : 89]
* موسى
🔲Doa Nabi Musa
"رب بما أنعمت علي فلن أكون ظهيرا للمجرمين
[QS. Al Qashash : 18]
رب اشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي"
[QS. Thahaa : 25-28]
* سليمان
🔲Doa Nabi Sulaiman
"رب أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأدخلني برحمتك في عبادك الصالحين"
[QS. Al Ahqaf : 15]
* أيـــوب
🔲Doa Nabi Ayyub
"رب أنى مسني الضر وأنت أرحم الراحمين"
[QS. Al Anbiyaa' : 83]
* يونـس
🔲Doa Nabi Yunus
"لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين"
[QS. Al Anbiyaa' : 87]
* يعقوب
🔲Doa Nabi Ya'qub
"انما أشكو بثي وحزني إلى الله"
[QS. Yusuf : 86]
* محمـد صلى الله عليه وسلم
🔲Doa Nabi Muhammad
"ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنه وقنا عذاب النار"
[QS. Al Baqarah : 201]
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
أدعيه حلـوِْوه مـَُِنٍّ القرآن الكريم
..💐  Doa2 indah yang terdapat di dalam Al Quran
تريد ذرية صالحة:
🌷 Doa agar mendapatkan keturunan yang sholih
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
[QS. Ali Imran : 38]
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
[QS. Al Anbiyaa : 89]
خائف يزوغ قلبك:
🌷 Doa agar hati tidak dicondongkan kpd Kesesatan
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب
[QS. Ali Imraan : 8]
تريد الشهادة:
🌷 Doa agar mendapatkan Syahid
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
[QS. Ali Imran : 53]
 شايل هم كبير:
🌷 Doa menghilangkan kegundahan yang besar
حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
[QS. At Taubah : 129]
تريد تحافظ على الصلاة أنت وذريتك:
🌷 Doa agar bisa menjaga sholat
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
[QS. Ibrahim : 40]
تريد زوجتك وعيالك مسخرين لك:
🌷 Doa agar istri & anak menjadi penyejuk mata
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
[QS. Al Furqon : 74]
بيت مبارك لك فيه:
🌷 Doa agar rumah kita diberkahi
رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِين
[QS. Al Mu'minuun : 29]
تبعد الشياطين عنك:
🌷 Doa agar kita dijauhkan dari tipu daya setan
رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ
[QS. Al Mu'minuun : 97]
خائف من عذاب جهنم:
🌷 Doa ketika takut siksaan Jahannam
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا
[QS. Al Furqon : 65]
خائف من الله لا يقبل عملك
🌷 Doa ketika takut amal kita tidak diterima
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّك أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
[QS. Al Baqarah : 127]
حزين بحياتك:
🌷 Doa ketika bersedih dalam hidup
إنما أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه
[QS. Yusuf : 86]
لا تحرم غيرك من احلى الأدعيهالقرآنيه
Jangan menghalangi saudaramu dari manisnya doa2 di dalam Al Quran ini
نصيحة : استمر في ارسالھا لعلها تكون لك صدقة جارية
Nasihat : teruskanlah pesanan ini kpd saudara2 kita, semoga kelak akan menjadi sedekah jariah bagi kita semua
〰〰〰






Selasa, November 14, 2017

5 Jenis tanah liat

Assalamualaikum

Jom kenali jenis-jenis tanah liat


Berminat mencuba tanah liat kaolin?
Hubungi 0135819100 hari ini

Stokis Asmak Teluk Intan

Isnin, November 13, 2017

Tips membuat teguran

Assalamualaikum

Kita bukan insan yang sempurna tetapi apabila melihat kesalahan, kita perlulah membuat teguran. Bagaimana kaedah yang betul dalam membuat teguran? Jom semak adab menegur dalam Islam.

5 Adab menegur mengikut Islam

1. Niat bukan menjatuhkan,bukan untuk riak dan anggap diri lebih baik tetapi mahukan kebaikan semata-mata

2. Tidak menegur di hadapan orang lain yang boleh menjatuhkan air muka orang yang ditegur

3. Memulakan dengan pujian atau perkara yang membuatkan orang yang bakal ditegur berasa senang hati

4. Menegur menggunakan perkataan dan suara yang lembut untuk mengelakkan yang ditegur terguris

5. Meminta maaf selepas membuat teguran agar yang ditegur tidak menyimpan dendam

Hasil tazkirah ikim masa dalam perjalanan ke sekolah pagi ni.

Jemput like dan share supaya lebih ramai mendapat manfaat

#sebarkanCinta
#ikimFM
#asmakByMhamsb





Ahad, November 12, 2017

Elak rambut gugur

Assalamualaikum

SUKA SANGAT RAMBUT DAH TAK MELEKAT DI SIKAT!
.
.
.
.
.
.
.
Sejak pakai dua produk ni tau.
Bangun pagi pun rambut tak kusut masai.
Bila sikat dah tak ada tersekat di skala ke 16 sekalipun.
.
Eh pakai apa ni?
BUNGA RAYA PLUS SHAMPOO & SEVENIS HAIR OIL uiii..
.
Kualiti shampoo & minyak setanding premium dengan harga mampu milik. Nak rambut cantik ibarat ke spa tak perlu berbelanja besar lagi.
.
Ramuan semulajadi dijamin tanpa sebarang bahan kimia terlarang. Kita faham tau ramai orang sekarang berhati-hati kalau nak beli sesuatu produk tu mesti nak tahu ramuanya kan?
.
BUNGA RAYA PLUS SHAMPOO
=========================
✓ Bunga Raya
✓ Coconut Oil
✓ Babassu Oil
✓ Tea Tree Oil
✓ Jojoba Oil
✓ Acerola

Isipadu 500ml
RM39.00
.
SEVENIS HAIR OIL
===============
✓ Light Mineral Oil
✓ Tea Tree Oil
✓ Babassu Oil
✓ Virgin Coconut oil
✓ Castor Oil
✓ Olive Oil
✓ Argan Oil

Isipadu 150ml
RM29.00
.
Jom semerbakkan bilik mandi, bilik tidur dengan haruman bahan semulajadi AsmakByMhamsb ! Wangi dari kejauhan suami tersayang tergoda. Hiks.
.
0135819100
0135819100
0135819100
.
Basariah (SD05701)
Stokis MHAMSB

kredit : Zue Incik Din



Sabtu, November 11, 2017

Nigella sativa? Apa tu?

Assalamualaikum

Mari berkenalan dengan lebih rapat dengan Nigella Sativa (Habbatus Sauda)

Ramai yang dah tau manfaatnya, namun tak ramai yang tau bahawa, sememangnya banyak kajian scientific dan klinikal telah dilakukan untuk mengkaji keupayaannya sebagai anti-asma.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Dr. Med Peter Schleincher, seorang ahli Immonologi dari Munich Universiti, German. Beliau melakukan ujikaji terhadap 600 orang yang menderita alergi asma bronchial, habuk dan jerawat dengan menggunakan minyak Nigella (habbutussauda) menunjukkan hasil yang cukup memuaskan sekitar 70 % dari 600 orang berhasil sembuh.

Kajian lain yang juga menunjukkan keputusan memuaskan, dilakukan oleh Nirmal Chakravaty MD pada tahun 1993 membuktikan bahwa kristal yang terdapat dalam minyak nigellone mampu memberikan kesan suppressive yang dapat mengurangkan penghasilan enzim protemkinase C,iaitu enzim yang menjadi pemangkin penghasilan histamin. Histamin adalah bahan kimia yang dihasilkan oleh sel-sel2 ketika mengalami alergik atau infection.  Namun jika berlebihan, histamin boleh menyebabkan masalah seperti asma.

*************************************
Dan kita memang yakin pun, habbatus sauda ni bukan sahaja mengurangkan masalah asma, tapi ia juga boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali mati, berdasarkan hadis berikut.

Di riwayatkan dari Aisyah r.a., beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Al-Habbatus Swada' boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali Al-Sam". Aku bertanya, "Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, "Al-Sam itu ialah maut" (Riwayat Imam Bukhari)"


Ingin mencuba Produk Asmak?
Hubungi 0135819100 Basariah

Jumaat, November 10, 2017

Tips tambat hati anak

Assalamualaikum

Anak lelaki mesti di ajar sendukkan nasi untuk mak abah nya dari kecil dan  selagi anak -Anak kita mahu dan minta disuapkan buatlah untuk mereka > Ini kerana bila mana mereka sudah besar dan berjauhan tiap kali  nak menyenduk nasi dan makan untuk diri nya mak &abah nya lah yg akan diingati (apalah yg mak abah tengah makan sekarang), Dan ada anasir-anasir yang cuba untuk menunjuk 'terlebih' caring dengan Anak teruna kita dengan menyuap ala-ala 'ku kunci hatimu' maka  Anak tadi tak heran dengan suapan tadi sebab dia dah dapat suapan yang lebih istimewa dari org yg lebih istimewa.

Anak perempuan mesti di manjakan, di puji hari-hari sehabis pujian dengan penuh kasih sayang Dari abahnya hingga dia berjauhan dengan mak Abah nya >  Ini kerana bila berjauhan ada anasir-anasir yang datang untuk mengetuk pintu hati Anak dara kita dengan pujian ( cantik nya Adik manis, comel lah awak ni, sekali panjang terus jatuh hati) maka Anak tadi akan rasa, tak heran langsung dengan pujian tersebut sebab dr kecik Abah nya dah mengetuk Dan mencuri dulu pintu hatinya dengan pujian yang hebat-hebat

Pesanan Dari Ustazah Isfadiah & Ustaz Hanafiah

#Mendidik hati Dan AKHLAQ anak-anak

Wallahua'lam

Nota kaki: Pasni nak kena ajar anak lelaki senduk nasi. Tapi sebelum tu hati kena cuci bersih bagi kuat bertambah kesabaran tengok nasi tumpah. hehehehe.

Mandian bayi ni memang wangi. Cium anak selepas depa main dan berpeluh pon masih bau wangi.
Yang penting bebas paraben dan bahan kimia berbahaya.
Mai whatapps cikgu kalau nak beli 0135819100

Khamis, November 09, 2017

Timun oh timun

Assalamualaikum

Anda suka makan timun?

Cikgu suka bila cicah dengan sambal belacan. Dapat ikan kering pon laju oi.

Kata orang, timun ni bila buat jus rasanya macam tembikau. Tapi cikgu tak pernah la cuba buat lagi. Hehe.

Jom tengok apa khasiat timun.

14 Kebaikan Makan Timun Yang Perlu Anda Ketahui

Timun barangkali adalah antara tanaman yang paling banyak ditanam di seluruh dunia, mudah ditanam malah adalah antara sayuran yang sering diambil di kalangan rakyat Malaysia sebagai menu sampingan bersama Nasi Lemak serta ulaman dicicah dengan sambal belacan.

Tetapi selain dijadikan sebagai makanan sampingan, tahukah anda bahawa timun merupakan makanan berkuasa dan sangat baik untuk kesihatan anda? Lupakan snek ringan dan cip kentang, mulai hari ini sila jadikan timun sebagai ‘snek’ utama anda. Berikut adalah 14 sebab mengapa anda perlu mengamalkan memakan timun!

Timun menghidrat tubuh anda

Sekiranya anda terlalu sibuk untuk minum air secukupnya, anda boleh terus memakan timun yang sejuk ini kerana ia mengandungi 90 peratus air. Ianya dengan mudah dapat mengimbangi kandungan air yang kurang dari tubuh anda.

Timun dapat melawan suhu panas

Memakan timun dapat melegakan pedih hulu hati dan melegakan tubuh dek deman panas. Selain itu juga, sekiranya tubuh anda mengalami selaran matahari, anda boleh meletakkan timun yang dikisar lalu disejukkan ke tubuh anda kerana ia dapat melegakan kepedihan akibat panahan matahari itu.

Timun dapat menyingkirkan toksin

Kandungan air yang terdapat dalam timun bertindak sebagai ‘penyapu virtual’, yang akan membersihkan kesemua sisa buangan yang terdapat dalam tubuh anda. Dengan amalan memakan timun yang kerap, timun sekaligus dapat melarutkan batu karang.

Timun sebagai sumber vitamin harian

Timun mengandungi hamper kesemua jenis vitamin yang diperlukan oleh tubuh dalam sehari iaitu vitamin A, B dan C yang menggalakkan sistem imunisasi agar anda lebih bertenaga dan berseri-seri. Jadikan ia lebih jus minuman lebih ‘berkuasa’ dengan mencampur timun, lobak merah dan daun bayam. Ianya juga elok untuk kulit anda kerana ianya mengandungi 12 persen vitamin C yang mana cukup untuk keperluan kulit dalam sehari.

Timun membekal mineral kepada kulit

Timun merupakan sayuran yang sangat tinggi dengan Potasium, Magnesium dan Silikon. Sebab itulah penggunaan timun sangat banyak digunakan oleh kebanyakan pusat Spa.

Membantu dalam penghadaman dan penurunan berat badan

Disebabkan kandungan air yang sangat tinggi dan kalori yang rendah, timun merupakan sumber ideal kepada mereka yang sedang dalam program menurunkan berta badan. Jadikan timun sebagai menu harian anda seperti sup timun atau salad. Malah anda boleh gantikan amalan mengunyah cip kentang anda dengan menjadikan timun sebagai snek wajib anda mulai hari ini. Variasikan cara pengambilannya, agar anda tidak bosan asalkan ia masih dalam nilai kalori yang anda perlukan dalam sehari. Selain itu, mengunyah timun juga merupakan salah satu senaman yang baik untuk rahang anda. Malah, timun juga kaya dengan serat yang sangat baik untuk sistem penghadaman. Pengambilan timun dalam kehidupan seharian disifatkan membantu merawat sembelit kronik.

Menyegarkan mata

Mata letih, lingkaran hitam bawah mata? Letak saja timun bawah mata mesti elok lepas tu. Petua kecantikan seperti ini acapkali kita dengar dan bunyi agak klise, tetapi ia memang benar-benar berfungsi membantu mengurangkan lingkaran hitam bawah mata dan keletihan mata kerana sifat anti radang yang terdapat pada timun.

Timun dapat melawan kanser

Timun diketahui sebagai sayuran yang mengandungi secoisolariciresinol, lariciresinol dan pinoresinol. Ketiga-tiga sebatian semulajadi ini mempunyai kaitan yang kuat sebagai lignan yang mampu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser seperti kanser ovari, kanser payudara dan kanser prostat.

Boleh merawat diabetis, mengurangkan kolestrol dan mengawal tekanan darah

Jus timun mengandungi sejenis hormone yang diperlukan oleh sel pankreas untuk menghasilkan insulin yang kebaikan kepada pesakit diabetis. Para penyelidik telah menemui sejenis kompaun (sebatian) yang digelar ‘sterol’ pada timun yang mana dapat menurunkan paras kolestrol. Timun juga kaya dengan serat, potassium dan magnesium. Ketiga-tiga nutrisi ini sangat efektif untuk menstabilkan tekanan darah. Sebab itu, timun sangat mujarab baik untuk merawat tekanan darah tinggi mahupun tekanan darah rendah.

Melembutkan rambut dan kuku

Keajaibab mineral silica yang terdapat pada timun dapat menjadikan rambut dan kuku anda lebih lembut, bersinar dan kuat. Kandungan Sulfur dan Silika yang ada pada timun pula membantu meransangkan pertumbuhan rambut.

Bertindak sebagai penyegar mulut

Jus timun dapat merawat dan menyegarkan penyakit gusi. Ambil beberapa hirisan timun dan tekan ia pada bahagian lelangit mulut anda menggunakan lidah selama setengah minit, fitokimia pada timun boleh membunuh bakteria pada mulut yang menyebabkan nafas berbau.

Bermanfaat pada kesihatan sendi, melegakan artritis dan gout

Memandangkan timun merupakan sumber silica yang paling hebat, ia dapat meransang kesihatan sendi dengan menguatkan tisu-tisu penghubung. Apabila ia dicampurkan dengan jus lobak, ia dapat melegakan kesakitan arthritis dan gout dengan merendahkan paras asid uric.

Melegakan migrain dan mabuk

Untuk mengelakkan pening kepala di pagi hari, migraine atau ingin menghilangkan mabuk (yang disebabkan pengambilan alkohol), anda bolehlah memakan beberapa hirisan timun sebelum tidur. Timun kaya dengan vitamin B, gula dan elektrolit untuk menambahkan nutrisi dan mengurangkan sakit kepala mahupun mabuk.

Memastikan buah pinggang berada dalam keadaan baik

Timun mampu merendahkan paras asid uric dalam tubuh anda sekaligus mampu memastikan buah pinggang anda sentiasa berada dalam keadaan baik, selagi anda terus mengamalkan pengambilan timun dalam kehidupan seharian.

Sumber : www.fuh.com


Nak cuba set comel penjagaan rambut ni?
Mai whatapps cikgu kat nombor ni: 0135819100

Rabu, November 08, 2017

Kebaikan madu untuk wajah








Promosi hebat sempena hari lahir cikgu akan berakhir hari ini 8/11/2017 👇
💘Madu asli rm35 harga asal rm39
💘Madu halia bentong rm50 harga asal rm59
💟💟💟Percuma sebotol Habbatussauda asli💟💟💟
+ Pos semenanjung : rm8
+ Pos sabah dan sarawak : rm12
Whatapps ke 0135819100 Cikgu Basariah untuk order

Selasa, November 07, 2017

Tips urus rumah cara bija dan pantas

Assalamualaikum

Stress dengan kerja rumah dan anak kecik? Jom ikuti soal jawab ini

Puan,

Saya surirumah. Saya ada 4 orang anak. Paling besar darjah 2 dan yang kecik 1 tahun. Saya penat. Tolonglah saya.

Saya bangun pukul 5.00 pagi. Saya rasa macam saya tak dapat duduk sampailah pukul 11 mlm.

Saya sangat penat dan ada masanya saya sampai fikir yang bukan2. Macam nak larilah. Macam nak matilah. Macam nak tinggalkan anaklah. Dan macam2 lagi.

Jawapan saya

1. Beli penyangkut baju banyak2. Semua baju basuh, sangkut, sidai di luar dan bila kering, sangkut pada tempat penyangkut baju.

Jimat masa untuk lipat baju.

2. Beli bakul ikut jumlah penghuni rumah. Benda kecik yang tak blh guna penyangkut, letakkan dlm bakul  ini. Tulis nama setiap orang.

Jimat masa menyelenggara pakaian dalam dan kecil.

3. Masak seminggu sekali dalam jumlah yang banyak. Simpan dalam bekas kecil di freezer. Setiap pagi keluarkan bekas yang akan dipanaskan untuk lunch dan dinner.

Jimat masa masak.

4. Derma dan buang barang dlm rumah yang tidak dipakai. Dalam rumah mesti hanya terdapat barang yang diperlukan sahaja. Barang yang menyemak, sila keluarkan dari rumah. 

5. Hadkan mainan anak kepada satu bakul sahaja. Lepas main mesti simpan. Jika tidak simpan, mainan akan disimpan selama beberapa hari sebagai hukuman.

Jika simpan, anak2 akan dipeluk 2 minit sebagai rasa gembira mak.

Barang yang kurang menjimatkan masa mengemas dan tak perlu mengendali benda yang tak guna.

6. Latih anak kecil ikut masa tidur waktu siang. Selepas beberapa hari, mereka akan mula tido secara teratur.

Ada masa nak rehat sikit bila anak tidur.

7. Latih anak tidur pada waktu malam pada jam yang tertentu. Tutup semua lampu. Mula agak sukar tapi lama2 anak akan tidur pada jam yang tetap.

8. Latih anak yang berusia setahun ke atas supaya tidak minum susu ketika malam. Bagi susu waktu nak tidur. Malam jika bangun, bagi air kosong. Anak akan mengamuk dan melalak. Dalam masa seminggu, anak akan tahu tiada susu di waktu malam dan akan tidur sehingga pagi.

Mak akan ada waktu tidur yang lebih panjang.

Jadi mak kena kreatif dan profesional. Mesti ada rancangan atas kertas. Jika tiada bantuan daripada suami, doakan Allah ganti balik semua penat di syurga nanti.

Selamat mencuba. Ambil yang sesuai sahaja.

Normaliza Mahadi

#khidmatmasyarakat


Promosi November: Setiap pembelian madu asli atau madu halia bentong PERCUMA sebotol habbatussauda asli!
Memang berbaloi!!!
Hubungi 0135819100 Basariah

Isnin, November 06, 2017

PROMOSI ISTIMEWA SEMPENA HARI LAHIR

Assalamualaikum

Hari ni hari lahir cikgu.
Sempena rasa kesyukuran kerana dipanjangkan usia oleh Allah ni, cikgu nak berkongsi rezeki dengan semua pelanggan cikgu.

Untuk 3 hari bermula 6/11/2017-9/11/2017 ni, produk Asmak jualan cikgu akan ada diskaun.

Minyak Herba Asmak 30ml - rm35
Minyak Herba Asmak 10ml - rm16
Bedak Asmak 150g - rm35
Bedak Asmak 50g - rm22
Madu asli Asmak - rm35
Madu halia bentong Asmak - rm50
Asmak Herbs - Rm33
Sabuk Kopi Scrub - rm45
Syampoo bunga raya - rm35
Bunga Raya Bodywash - rm35
Set Asmak Baby Care - rm140
Jus Asmak Gold - rm40
Asmak Queen - rm60

Promosi ni hanya 3 hari je tau. Setiap pembelian juga akan dapat hadiah misteri dari cikgu.

Cepat hubungi cikgu. Whatapps ke no 0135819100 (cikgu Basariah)


👆selepas 3 hari,harga produk kembali ke asal seperti dalam gambar kat atas ni. Cepat ambil peluang ni!








Ahad, November 05, 2017

Belasungkawa Tan Sri Muhammad Ali Hashim

Assalamualaikum

Beberapa hari lepas kita dikejutkan dengan pemergian ahli perniagaan terkenal, Tan Sri Muhammad Ali Hashim. Allahyarham meninggal dunia kerana kanser menurut laporan akhbar media perdana di Hospital KPJ Damansara. KPJ (Kumpulan Perubatan Johor) merupakan salah satu jenama yang beliau bangunkan ketika hidupnya.

Allahyarham sangatlah terkenal di Malaysia sebagai satu figura yang gah. Namanya masyhur di bibir rakyat, menjadi idola anak-anak muda yang baru mula mahu menceburkan diri dalam dunia perniagaan. Jasa beliau membangunkan ekonomi Malaysia dan Johor berdekad lamanya.


Mengikut data daripada Bloomberg, beliau sekurang-kurangnya sudah berkecimpung dalam 12 industri berbeza. Di mana kita patut mula kalau nak bercakap tentang sumbangan beliau? Hampir tak tersenaraikan.

Beliau bermula sebagai Pegawai Perhubungan Ekonomi Johor, Bank Negara pada 1971, Ketua Penolong Setiausaha di Pejabat Ketua Menteri Sarawak pada 1972. 1974 hingga 1977 beliau dilantik pula sebagai Ketua Pengarah Unit Perancangan untuk Negeri Sarawak. 1978, beliau menjadi Pengarah Projek bagi Kulim (Malaysia) Berhad.

Kalau diperhatikan tahun, sekejap ja beliau naik dari pangkat ke pangkat. Inilah bukti orang cekap buat kerja.

Daripada hasil pekerjaan beliau, banyak yang nampak ketokohan dan karisma beliau dalam dunia korporat. Banyaklah jawatan tinggi beliau sandang.

Antara hasil tinggalan beliau adalah Kumpulan Waqaf An-Nur atau WanCorp, sebuah institusi waqaf korporat pertama ditubuhkan di Malaysia.

Mula ditubuhkan pada 2000, tujuannya adalah untuk uruskan klinik waqaf dan pusat dialisis di bawah naungan JCorp. 2005 dan 2009, namanya ditukar kerana skop dah berbeza. Tugas utama WanCorp menjadi lebih penting, pengurus dan pentadbir waqaf daripada syarikat-syarikat terutamanya Jcorp.

Antara kisah kejayaan Jcorp ketika beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif dari 1982 hingga 2010 adalah bagaimana mereka berjaya membeli hak francais Kentucky Fried Chicken (KFC). KFC asalnya merupakan sebuah jenama dari Amerika Syarikat.

Namun dijenamakan semula sebagai sebuah di bawah Jcorp sebagai satu restoran keluarga untuk rakyat Malaysia hinggalah KFC menjadi rangkaian yang gah dengan lebih 600 restoran serata negara.

Pemergian Tan Sri Muhammad Ali Hashim merupakan sebuah kehilangan besar untuk dunia korporat dan rakyat Malaysia. Jasa beliau tak mungkin kita lupakan. Doa dan ingatan kita kepada ahli keluarga allahyarham. Selamat tinggal ikon negara, selamat tinggal Colonel Sanders Malaysia.

C&p fb zulhilmi daud


Rangkaian produk Asmak boleh didapati dari pengedar seluruh Malaysia
Hubungi 0135819100 Cikgu Basariah

Sabtu, November 04, 2017

Asmak Baby Care - sentuhan kasih Ibu

Bismillahirrahmanirrahim

Memperkenalkan produk khas penjagaan bayi dari lahir bebas paraben dan bahan kimia berbahaya
ASMAK BABY CARE : SENTUHAN KASIH IBU







Hubungi Cikgu Basariah untuk mencuba set ini
0135819100
COD TELUK INTAN
POS KE SELURUH MALAYSIA


Jumaat, November 03, 2017

Malam pertama di alam barzakh

Assalamualaikum

PERASAAN ORANG YANG SUDAH MATI

"Orang yang mati awalnya tidak menyadari bahwa dirinya mati. Dia merasa dirinya sedang bermimpi mati. Dia melihat dirinya ditangisi, dimandikan, dikafani, disholati hingga diturunkan ke dalam kubur. Dia merasa dirinya sedang bermimpi saat dirinya ditimbun tanah. Dia berteriak-teriak tapi tidak ada yang mendengar teriakannya.

Beberapa waktu kemudian...

Saat semua sudah pulang meninggalkannya sendirian di bawah tanah. Allah kembalikan ruhnya. Dia membuka mata, dan terbangun dari "mimpi" buruknya. Dia senang dan bersyukur, bahwa ternyata apa yang dia alami hanyalah sebuah mimpi buruk, dan kini dia sudah bangun dari tidurnya.

Kemudian dia meraba badannya yang hanya diselimuti kain sambil bertanya ketakutan "Kemana bajuku? Kemana celanaku?" Lalu dia meraba sekelilingnya yang berupa tanah "Dimanakah aku?" "Tempat apa ini? Kenapa bau tanah dan lumpur?" Kemudian dia mulai menyadari bahwa dia ada di bawah tanah, dan sebenarnya apa yang dialaminya bukanlah mimpi! Ya, dia sadar bahwa dirinya benar-benar telah mati.

Berteriak lah dia sekeras-kerasnya, memanggil orang-orang terdekatnya yang dianggap boleh menyelamatkannya:
"Ibuuuuu....!!!!"
"Ayaaaaaah...!!!!"
"Pakchiiik!!!"
"Neneeeek!!"
"Kakaaaaak!!!"
"Sahabaaaaat!!!"

Tidak ada seorang pun yang menjawab nya. Dia yang selama ini lupa pada Allah pun ingat bahwa ALLAH adalah satu-satunya harapan.

Menangis lah dia sambil meminta ampun
"Ya, Allaaaaaaah.... Ya Allaaaaaaah.... Ampuni aku ya Allaaaaaaah....!!!"

Dia berteriak dalam ketakutan yang luar biasa yang belum pernah dirasakan sebelumnya sepanjang hidupnya.

Jika dia orang baik, maka muncullah dua malaikat dengan wajah tersenyum akan mendudukkannya dan menenangkannya, menghiburnya dan melayaninya dengan pelayanan yang terbaik.

Jika dia orang buruk, maka dua malaikat akan menambah ketakutannya dan akan menyiksanya sesuai keburukannya.

Ya Allah, ampunilah  dosaku, dosa ibu bapa ku, keluarga ku,saudaraku dan setiap orang yang membaca dan share & mengatakan "aamiin"  dan jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SyurgaMu. Aamiin...
.
Sahabat sekarang anda memiliki dua pilihan ,
1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman Whatsap  insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu. Aamiin..

Boleh di SHARE sebanyak mungkin!!
👍👍❤❤

Kredit kepada penulis asal.
Semoga kita semua mendapat manfaat.


Hargai insan teristimewa hidup anda dengan produk keluaran Mhamsb
Hubungi 0135819100 untuk maklumat lanjut


Khamis, November 02, 2017

Asmak Herbs-kapsul penawar resdung bebas steroid

Assalamualaikum

Mencari penawar resdung?
Mari cuba kapsul penawar resdung dari MHAMSB.
Cikgu kongsikan testimoni salah seorang agen yang menggunakan asmak herbs ini untuk masalah resdung beliau.

👇

Saya share kronologi saya guna asmak herbs 👇🏽..Ini saya sendiri test..
......

HIDUNG GATAL2 TAK KIRA MASA/ BERSIN TAK KIRA MASA/ JERAWAT TUMBUH HILANG BERGANTI...Kwn2 bagitahu itu mungkin GEJALA RESDUNG. SO saya terpanggil MENCUBA ASMAK HERBS.. Ini Kisah Benar, saya sendiri menguji keupayaan PENAWAR RESDUNG ASMAK HERBS menangani masalah saya.
====================================

✔2/12/2016
->Mkn 2 biji tgh hari & 2 biji mlm. Tidak ada apa2 kesan.

✔3/12/2016
->Bgn pagi hidung bau x menyenangkan, hidung bila usik ada putih2. Lepas mandi terus sapu Minyak Herba Asmak di dlm hidung, btg hidung dan dahi.
->Lepas sarapan ambil 2 biji. Dlm x smpai 1 jam ada kesan gtl2 dimuka & mata.
->Lepas mkn tgh hari ambil 2 biji & sapu Minyak Herba Asmak di dlm hidung,btg hidung dan dahi. Kesan gatal2 dimuka & mata masih ada.
->Bgn tidur jam 4 lebih ptg kulit kepala rasa gtl2, dibhgian muka dn hidung semakin krg gatal2.Hidung dah krng bau x menyenangkan.
->Lps mandi petang sapu minyak herba asmak tmpat biasa.
->Lps mkn mlm ambil 2 biji. Kesan gtl2 muka,hidung & kepala masih ada.

✔4/12/2016
->Lepas mndi sapu Minyak Herba Asmak seperti biasa. lps sarapan ambil 2 biji kapsul. Harini gatal2 dah tak ada, cuma mcm ada kahak dkt tekak.
->Tgh hari mkn 2 biji.
->Ptg lepas mandi sapu minyak mcm biasa, dan kahak berjaya dikeluarkan masa mandi.

✔5/12/2016
->Lps mandi sapu minyak. Gatal2 n bersin x de lagi.
->Tgh hari ambil 2 biji lps mkn.
->Mlm ambil 2biji lepas makan

✔6/12/206
->Tgh hari 1 biji lps min.
->Mlm 1 Biji lps mkn
->Gatal2 tak de, bersin x de, bau tak menyenangkan pun dah hilang.

✔7/12/2016
->Tgh hari 1 biji lps mkn

✔8/12/2016
->Tgh hari 1 biji lps mkn

✔9/12/2016
->Berhenti

*guna 22 biji jer. Memang jimat..

Dah baca sampai habis?
Tahniah!

Ingin mencuba? Hubungi 0135819100 (cikgu basariah) untuk maklumat lanjut.






Rabu, November 01, 2017

Contest Review dan Menang Produk Asmak

Bismillahirrahmanirrahim


REVIEW DAN MENANG 

Bermula 1/11/2017 sehingga 13/11/2017, anda berpeluang untuk memenangi hadiah berikut:

1. HADIAH KESELURUHAN Wang Tunai 
RM2 ,000,barangan dan  Pakej Percutian dalam negara.
2. Tempat Pertama: Tunai RM500 dan Barangan bernilai RM200
3. Tempat Kedua:Tunai RM300 dan Barangan bernilai RM150
4. Tempat Ketiga: Tunai RM200 dan Barangan bernilai RM100
5. 1 Hadiah khas like terbanyak : RM150 
6. 10 hadiah saguhati Wang Tunai RM100.
7. 10 hadiah saguhati Barangan.

Pakej percutian akan dibuat cabutan. 

Cara untuk menyertai :

1. Tuliskan review/pengalaman berkaitan produk Asmak yang anda pernah gunakan di Facebook anda. 
2. Tag nama pengedar yang anda beli dengannya (WAJIB) dan masukkan hashtag #ReviewAsmak   untuk memudahkan pencarian Review anda.
3.Posting anda tersebut hendaklah disetkan Public / Umum dan post bersama gambar (digalakkan).
4.Screenshot post anda di post khas mengikut jenis produk di fb page Asmak by Mhamsb.
5. Anda berpeluang menyertai contest ini selagi belum sampai tarikh tamat.Contest tamat pada 13.11.2017 pukul 3pm.
5. Pemenang akan dipilih  dan akan dimaklumkan di page ini.
7.Seorang pengguna boleh post seberapa banyak kali asalkan produk yang berlainan. 

Jom, cuba buat review sekarang! 😊

Pastikan jujur tau.Kalau review negatif,PM kami ye  😄