Isnin, September 18, 2017

Amalan unuk menghindar anak buat perkara tidak elok

Assalamualaikum

AMALAN NAK HINDAR ANAK TERJEBAK PERKARA TIDAK ELOK

Sumber : Ustaz Khailil Razak

Teringat saya pernah dapat nasihat darpada seorang maulana..bagus untuk parenting..namanya maulana jamal.. Masa tu first time jumpa dengan maulana jamal di majlis kahwin Ustaz Khann Da'ie  .. Saya tau beliau ni adalah guru kepada isteri saya masa di madrasah.. Maulana jamal ajar isteri saya kitab bukhori.. Masa saya kawin dengan isteri saya hari pertama..

Isteri saya minta satu permintaan "boleh saya minta sesuatu ngan awak?" Saya terdetik dalam hati "aik.. Baru je kawin dah nak permintaan?" Maklumlah kami x pernah kenal.. Hehe saya kata apa dia? "Saya minta awak buat hubungan baik dengan semua ustaz2 saya.. Sebab saya sayang ustaz2 yg pernah ajar saya agama sampai jadi alimah"

Allahu.. Saya ingat nak minta apa tadi.. Saya kata insyaAllah.. MasyaALlah dalam hati saya kalau lah semua pelajar malaysia ada sifat dengan guru macam ni.. Buat hubungan dengan cikgu2 yg pernah ajar kita dulu..Berkatnya hidup..

Saya sapa ustaz"Assalamualaikum.. Ustaz.. Ustaz jamal kan? Saya suami kepada anak hj aris bangi..bleh saya dudk makan sekali ngan ustaz?" Ustaz kata owhh masyaAllah silakan2.. "Anta motivator pelajar ya?" Aik.. Saya peranjat macamana ustaz tau.. Saya kata "sikit2 la ustaz belajar2 cakap depan pelajar.. Doakan saya ustaz.."

Ustaz jamal terus bagitau saya "kalau anta bagi ceramah dengan mak ayah.. Boleh anta bagitau mereka benda penting ni? Sangat penting..!"

Saya kata "masyaAllah ustaz boleh.. Apa ek ustaz?"

Ustaz jamal kata "bagitau semua bapa.. Buat amalan ni.. Setiap kali keluar rumah tolong bagi sedekah.. Kat masjid ke atau kat madrasah secara sembunyi.. Masa masukan duit dalam tabung rm1 ke rm10 ke.. Masa tu niat dalam hati.. YaAllah. Pecahkanlah batil2 (kejahatan) dalam diri aku, isteri aku, dan dalam diri anak aku.. YaAllah.. Pecahkanlah batil2 yang ada di keliling aku, keliling isteri aku, dan keliling anak aku.. Sbab apa.. Sebab begitu banyak batil2 kejahatan2 yg ada yg kita susah nak kawal zaman ni.. Hanya Allah boleh bantu.. Sebab apa masa sedekah.. Sebab masa sedekah secara sembunyi dalam hadith sebut masa tu dapat memadamkan kemurkaan Allah.. Masa tu kita niat insyaAllah niat kita dimakbulkan.."

Saya tak terfikir.. Bila ustaz jamal cakap macam tu.. Sya baru terfikir.. Begitu banyaknye sekarang ni batil2 yg berlaku di keliling kita.. Anak2 dengan terdedah dengan website2 yg x elok.. Wifi dan sebagainya.. Suami pulak terdedah dengan perkara2 yg menjadi sebab maksiat.. Isteri hari ni berapa ramai yg dikelilingi kebatilan.. Bermesra dengan suami orang.. Bergelak ketawa di office.. Suami terdedah boleh bergalak dengan isteri orang.. Benda2 ni semua kita xleh nak kawal.. Susah nak kawal.. Hanya denagn amalan shj minta Allah pecahkan..,YaAllah.. Ampuni dosa kami..

Ustaz jamal bgaitau lagi.. "Amalan ibu pula.. Setiap lepas solat fardhu... Doa benda yg sama.. YaAllah. Pecahkanlah batil2 (kejahatan) dalam diri aku, suami aku, dan dalam diri anak aku.. YaAllah.. Pecahkanlah batil2 yang ada di keliling aku, keliling suami aku, dan keliling anak aku.. Sebab doa ibu ni sangat makbul dan doa pula lepas solat fardhu.. Hadith nabi sebut doa sangat makbul leps solat fardhu.."

YaAllah.. Saya rasa nasihat ni sangat penting dan berguna utk saya dan isteri saya dan semua orang.. Lepas makan saya terus amek buku nota dan terus salin apa yg ustaz jamal bagitau saya.. Setiap kali saya ceramah  parenting di sekolah2 saya x pernah lupa utk bagitau perkara ni pada ibu bapa..

YaAllah.. Jagalah anak2 kami untuk kami.. Jauhkanlah anak2 kami isteri suami kami daripada maksiat dan dosa.. Kami x mampu yaAllah.. Kami lemah.. Dhoif.. Ampunilah kami... Amiiiin

Boleh tag share untuk suami atau isteri kita.. Terus buat amalan ni..

Ahad, September 17, 2017

Kisah guru yang dimaki hamun

Assalamualaikum

Lagi kisah yang bagus untuk renungan

"Kisah Guru di maki hamun seorang lelaki"

Seorang lelaki yang berbeza fahaman dengan seorang Guru mengeluarkan kecaman dan kata-kata kasar, meluapkan kebenciannya kepada Sang Guru.

Sang Guru hanya diam, mendengarkannya dengan sabar, tenang dan tidak berkata apa pun.

Setelah lelaki tersebut pergi, si murid yg melihat peristiwa itu lalu bertanya, "mengapa Guru diam sahaja tidak membalas makian lelaki tersebut?"

Beberapa saat kemudian, maka Sang Guru bertanya kepada si murid,
"Jika seseorang memberimu sesuatu, tapi kamu tidak mahu menerimanya, lalu menjadi milik siapa kah pemberian itu?”

"Tentu sahaja menjadi milik si pemberi” jawab si murid.

"Begitu pula dengan kata-kata kasar itu”, balas Sang Guru.

"Kerana saya tidak ambil endah dengan kata-kata itu, maka kata-kata tadi akan kembali menjadi miliknya. Dia harus menyimpannya sendiri. Dia tidak menyedari, kerana nanti dia harus menanggung akibatnya di dunia bahkan di akhirat; kerana aura negatif yang muncul dari fikiran, perasaan, perkataan, dan perbuatan hanya akan membuahkan penderitaan hidup”.

Kemudian, Sang Guru meneruskan kata-katanya, "Sama seperti orang yg ingin mengotori langit dengan meludahinya. Ludah itu hanya akan jatuh mengotori wajahnya sendiri. Demikian halnya, jika di luar sana ada orang yg marah-marah kepada mu... biarkan sahaja… kerana mereka sedang membuang SAMPAH HATI mereka. Jika engkau diam sahaja, maka sampah itu akan kembali kepada diri mereka sendiri, tetapi kalau engkau hiraukan, bererti engkau menerima sampah itu.”

"Hari ini begitu banyak orang di jalanan yang hidup dengan membawa sampah di hatinya (sampah kekesalan, sampah amarah, sampah kebencian, Ego dan sebagainya)…

Oleh itu, jadilah kita seorang yang BIJAK bukan SAMPAH”

Sang Guru meneruskan nasihatnya :

"Jika engkau tak mungkin memberi, janganlah mengambil”

"Jika engkau terlalu sulit untuk mengasihi, janganlah membenci”

"Jika engkau tak dapat menghibur orang lain, janganlah membuatnya bersedih”

"Jika engkau tak mampu memuji, janganlah mengeji”

"Jika engkau tak dapat menghargai, janganlah menghina”

"Jika engkau tak suka bersahabat, janganlah bermusuhan”


Sabtu, September 16, 2017

Galeri Sejarah Kedah: Sultan Muhammad Jiwa II

SULTAN MUHAMMAD JIWA II : MENJADI KHADAM ULAMA SEBELUM MENJADI SULTAN KEDAH

Sempena kemangkatan Seri Paduka Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, saya ingin membawakan satu sejarah yang sangat menarik tentang seorang Sultan Kedah yang lampau.

Sultan Muhammad Jiwa II adalah Sultan Negeri Kedah Darul Aman yang ke-19. Baginda mula ditabalkan menjadi Sultan Kedah Darul Aman pada 26 Syaaban 1122 H (19 Oktober 1710 M). Sebelum diangkat menjadi Sultan, Tengku Muhammad Jiwa terlebih dahulu menjadi khadam ulama.

Sejak dari kecil, Tengku Muhammad Jiwa menunjukkan peribadi yang baik dan meminati ilmu agama. Setelah meningkat dewasa, baginda berfikir untuk meninggalkan Negeri Kedah demi mencari ilmu. Baginda pun mula berangkat meninggalkan Negeri Kedah dan belayar menuju ke Sumatera dan akhirnya tiba di Palembang lalu bermukim di situ.

Di Palembang, baginda telah berjumpa dengan seorang ulama Arab yang masyhur yang berasal dari Yaman. Beliau ialah Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahab Al Mahdani. Baginda sangat tertarik dengan Syeikh Abdul Jalil. Lalu baginda pun mula mendampingi ulama tersebut.

Setelah beberapa lama berdampingan dengan Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani dan berguru dengan beliau, Tengku Muhammad Jiwa menawarkan dirinya untuk menjadi khadam (pembantu) Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani. Baginda menyembunyikan identitinya sebagai putera dan pewaris Sultan Kedah. Baginda tidak lagi memikirkan takhta kerajaan. Hatinya diserahkan bulat-bulat untuk menimba ilmu akhirat.

Setelah enam bulan tinggal di Palembang, Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani membawa Tengku Muhammad Jiwa ke Pulau Jawa untuk mengajar ilmu-ilmu agama kepada masyarakat di Jawa. Setelah beberapa lama di Jawa, Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani belayar pula ke salah sebuah wilayah di India. Tengku Muhammad Jiwa yang menjadi pembantu kepada Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani sentiasa mengekori ke mana sahaja Tuan Syeikh itu pergi.

Di India, Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani tetap mendapat jemputan untuk mengajar ilmu-ilmu agama. Antara orang India yang menjadi anak murid setia kepada Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani ialah Hafiz Sab. Dengan sebab itu, Tengku Muhammad Jiwa dan Hafiz Sab bersahabat baik. Tiada seorang pun yang tahu bahawa Tengku Muhammad Jiwa adalah putera kepada seorang sultan dan pewaris kerajaan Kedah Darul Aman. Baik Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani mahu pun Hafiz Sab. Tengku Muhammad Jiwa tidak pernah menceritaan tentang kedudukannya kepada kedua-dua insan yang rapat dengan dirinya itu.

Di Kedah, ayahanda kepada Tengku Muhammad Jiwa iaitu Sultan Abdullah Mu’adzam Shah jatuh gering. Keadaan kesihatannya semakin teruk dari sehari ke sehari. Maka pada 13 Jamadil Akhir 1118 Hijrah bersamaan 21 September 1706, jenazah Almarhum Sultan Abdullah Mu’adzam Shah selamat disemadikan di Kota Langgar.

Tengku Muhammad Jiwa tidak berada di sisi ayahandanya di saat-saat akhir kehidupan ayahandanya. Malah Tengku Muhammad Jiwa tidak mengetahui bahawa ayahandanya sudah pun meninggal dunia. Disebabkan keinginan untuk mengembara bagi menuntut ilmu agama, baginda terpaksa menempuhi peristiwa-peristiwa yang menyedihkan seumpama ini.

Disebabkan Tengku Muhammad Jiwa tiada di Kedah dan berita tentang dirinya juga tidak diketahui di Kedah pada waktu itu, maka para pembesar Negeri Kedah menabalkan Tengku Ahmad Tajuddin iaitu adinda kepada Tengku Muhammad Jiwa sebagai Sultan Kedah ke 18.

Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah memerintah tidak lama iaitu sekitar 3 tahun sahaja.. Pada 15 Zul Hijjah 1121 bersamaan 14 Februari 1710, baginda pun mangkat. Kemangkatan baginda menyebabkan berlaku kekosongan pada takhta Negeri Kedah. Perkara ini sangat membimbangkan para pembesar negeri terutamanya Bendahara.

Maka Bendahara pun bermesyuarat dengan para pembesar Negeri Kedah untuk mencari Tengku Muhammad Jiwa yang sudah enam tahun menghilangkan diri dan meninggalkan Negeri Kedah. Hasil mesyuarat tersebut memutuskan dua orang pembesar Kedah iaitu Dato’ Kema Jaya dan Dato’ Seri Indera untuk mencari dan menyiasat keberadaan Tengku Muhammad Jiwa. Dato’ Kema Jaya ditugaskan untuk mencari Tengku Muhammad Jiwa di Sumatera dan Jawa. Manakala Dato’ Seri Indera pula ditugaskan untuk mencari Tengku Muhammad Jiwa di Burma dan India.

Kebetulan, semasa berada di India, Tengku Muhammad Jiwa berasa sangat rindu kepada ayahanda, bonda dan tanah kelahirannya iaitu Negeri Kedah Darul Aman. Baginda tergerak hati untuk pulang semula ke Kedah.

Baginda pun mengajak Tuan Guru Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani dan Hafiz Sab untuk mengikutinya pulang ke Kedah. Kedua-dua mereka menerima ajakan Tengku Muhammad Jiwa. Maka mereka bertiga pun bersiap untuk belayar ke Negeri Kedah. Mereka bertiga pun pergi ke pelabuhan yang berhampiran lalu mereka menumpang sebuah kapal dagang Arab dari Muscat yang hendak belayar ke Nusantara.

Setelah bertolak dari India, kapal dagang Arab tersebut singgah di pelabuhan Mergui di Burma. Ditakdirkan Allah, Dato’ Seri Indera yang belayar dari sebuah pulau ke sebuah pulau menuju ke India bagi mencari Tengku Muhammad Jiwa, bertemu dengan kapal dagang Arab tersebut di pelabuhan Mergui. Beliau pun naik ke kapal Arab untuk bertanyakan menanyakan sesuatu. Beliau pun berjumpa dengan Tengku Muhammad Jiwa yang berada di dalam kapal itu bersama dengan Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani dan Hafiz Sab.

Dato’ Seri Indera tidak mengenali Tengku Muhammad Jiwa kerana penampilannya amat berbeza sekali. Namun begitu Tengku Muhammad Jiwa mengenali Dato’ Seri Indera. Baginda pun menegur Dato’ Seri Indera.

Alangkah terkejutnya Dato’ Seri Indera apabila orang yang dicarinya datang menegur dirinya. Mereka berdua berasa sangat terharu lalu mereka pun saling berpelukan. Dato’ Seri Indera menangis dengan terisak-isak sambil memaklumkan tentang kematian Sultan Abdullah Mu’adzam Shah dan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah kepada Tengku Muhammad Jiwa. Baginda pun menangis terisak-isak ketika mendengar berita itu.

Pada ketika itu barulah Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani dan Hafiz Sab mengetahui bahawa Tengku Muhammad Jiwa adalah seorang putera raja. Tengku Muhammad Jiwa, Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani dan Hafiz Sab pun turun dari kapal dagang Arab itu dan mengekori Dato’ Seri Indera ke kapalnya. Maka mereka berempat pun segera belayar pulang menuju ke Kedah.

Setelah ditabalkan menjadi Sultan Kedah, Sultan Muhammad Jiwa melantik tuan guru yang sangat dikasihinya itu iaitu Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani menjadi mufti Negeri Kedah sekaligus penasihat utama buat diri baginda. Manakala Hafiz Sab dilantik menjadi kadi dengan gelaran Dato’ Maharaja Qadi. Setelah ditabalkan menjadi Sultan, baginda tetap tidak boleh berpisah dengan Syeikh Abdul Jalil Al Mahdani.

Antara kejayaan yang penuh gemilang yang berjaya dicapai oleh Sultan Muhammad Jiwa semasa pemerintahannya ialah meluaskan kekuasaan Negeri Kedah. Siam merupakan satu musuh utama bagi Negeri Kedah pada ketika itu. Siam memasang impian untuk menakluki Negeri Kedah. Namun tindakan Sultan Muhammad Jiwa meluaskan wilayah Negeri Kedah seolah-olah memberi amaran kepada Siam tentang kekuatan Kedah yang tidak boleh dipandang remeh sama sekali.

Dalam usaha meluaskan wilayah Kedah, Sultan Muhammad Jiwa telah mengamanahkan tugas tersebut kepada salah seorang anak baginda iaitu Tengku Anjang. Beliau diberi pangkat Raja Laut dengan gelaran Tengku Seri Paduka Maharaja Diraja Senggara. Raja Laut ditugaskan untuk meluaskan wilayah Negeri Kedah selain dari mengawal hal ehwal di perairan Negeri Kedah.

Ternyata anakanda Sultan Muhammad Jiwa ini bukan sebarangan orang. Beliau adalah seorang Raja Laut yang sangat bijak dan berani. Sultan Muhammad Jiwa telah membina sebuah kapal penjajap untuk dijadikan kenderaan rasmi Raja Laut. Kapal penjajap itu dinamakan Papak Jantan dan pembuatannya sangat elok, cukup besar, panjang dan cantik serta tiada tandingannya dengan mana-mana kapal pada waktu itu.

Maka dengan kelengkapan yang baik serta kebijaksaan kepimpinan Raja Laut, Kedah berjaya meluaskan wilayahnya sehingga ke sempadan Mergui, Burma. Semua kota-kota yang terletak di antara sempadan Mergui dan Kedah seperti Tonka, Terang (Trang), Kupa, Rundong (Ranong) terletak di dalam kekuasaan Negeri Kedah. Di samping itu, tiada lagi kedengaran berita tentang rompakan berlaku di perairan Negeri Kedah. Maka bertambah masyhurlah Negeri Kedah Darul Aman.

Setelah memerintah Negeri Kedah sekitar 50 tahun, Sultan Muhammad Jiwa II  mangkat pada bulan yang mulia iaitu pada 1 Ramadhan 1174 Hijrah bersamaan 5 April 1761 M.

Semoga Allah menempatkan Sultan Muhammad Jiwa dan Sultan Abdul Halim di kalangan orang-orang yang beriman.

Hasanuddin Yusof
Maktab Penyelidikan
Tamadun Islam Nusantara



Jumaat, September 15, 2017

Rezeki yang berkat

Assalamualaikum.

Sebuah kisah teladan yang menarik untuk dibaca dan diambil pengajaran darinya.

Pada satu masa dulu ada sorang lelaki tua di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah SWT tetapi macam terganggu sedikit sebab setiap hari dia asyik fikir dan risau pasal rezeki dia. Hari-hari memang rezeki dia ada sebuku roti sahaja

Satu hari, Nabi Musa AS lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir inilah peluang yang terbaik untuk dia tanya Nabi Musa AS untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia. Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa AS dan dengan teragak-agak dia tanya.

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan rezeki saya (rezeki). Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa AS pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa AS mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada orang tua itu memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia. Nabi Musa AS pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa AS bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!". Dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya. Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah SWT yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.  Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa-apa makanan.

Orang tua itu berkata kepadanya, "Apa kata kalau kamu bawak roti-roti yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!". Penggembala tu pun lakukan seperti apa yang dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada orang tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan-bulan dan bertahun-tahun dan Sayyidina Musa AS melalui lagi kawasan orang tua tu. Dengan kagum baginda AS mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran dan haiwan-haiwan ternakan meragut tidak jauh dari situ.  Terdapat sebuah ladang gandum dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa AS mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa AS pun menjadi hairan kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa AS pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.

"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu.

Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT.

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi ..

BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hamba-Nya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati. Aamiiinnn.

Sila kongsi kisah ini untuk manfaat bersama.

Moral dari kisah ini

- Janganlah kita risau dengan rezeki kita dapat sekarang.
- Bersyukur walaupun sedikit.
- Walaupun sedikit murahkan hati berkongsi dengan orang yang benar-benar memerlukan.
- Jangan mudah mengeluh bila kita dtimpa kesusahan.
- Jangan mudah rasa tidak puas hati dengan apa yg kita dapat sekarang.
- Jangan riak atau menunjuk dengan apa yang kita 'hulur' kan semata-mata untuk diketahui umum.
- Duit jangan dikejar, kelak kita jadi hamba duit.

Wallahualam




๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”

Khamis, September 14, 2017

Damailah di sana duhai bakal penghuni syurga

Assalamualaikum

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
Damailah kalian di sana duhai anak.
Syurga abadi menanti kalian.
Didoakan kekuatan buat keluarga yang ditinggalkan.




Selasa, September 12, 2017

Hilangnya seorang Raja berjiwa Rakyat

Assalamualaikum

Selaku anak Kedah yang merantau, kemangkatan Tuanku Sultan turut meninggalkan kesedihan di hati. Semoga Allah ampunkan segala dosa Tuanku dan tempatkan dalam kalangan hambaNya yang soleh.

Takziah buat seluruh rakyat Kedah.


Isnin, September 11, 2017

Hargai masa yang ada

Assalamualaikum

Tersentuh hati baca kisah ni jadi cikgu copy dan paste untuk bacaan pengunjung setia blog ni. Selamat membaca! ๐Ÿ˜˜

Sudah beberapa bulan saya tidak menjadi pemandu GRAB. Tuntutan tanggungjawap yang lain membuatkan saya terpaksa “hold” dahulu kerja “parttime” ini. Namun baru-baru ini ketika saya memulakan tugas, saya menerima request dari seorang penumpang yang ingin ke KLIA.
Saya terus menuju ke lokasi penumpang itu menunggu. Ketika saya tiba, saya terlihat seorang wanita yang saya kira dalam lewat 50 tahun berdiri dengan sebuah luggage. Apabila saya memberhentikan kereta, terus saya membantu beliau menyimpan luggage tersebut kedalam kereta.
Saya meneruskan perjalanan. Suasana agak sepi seketika. Sehinggalah saya memberanikan diri bertanya beliau.

“Puan seorang aje? Nak bercuti kemana?”

“Ohhh.. saya pergi dengan kawan-kawan. Masing-masing jumpa di airport. Kami buat trip tour Europe. Geng orang-orang pencen”, balas beliau.

Saya hanya menganggukkan sahaja jawapan beliau. Sepanjang perjalanan beliau rancak bersembang. Dalam hati, puan ini mesti mempunyai kerjaya yang hebat kerana terlalu banyak isu yang beliau ketengahkan sehinggalah ada satu perkara yang membuat saya terasa sebak…

Kisahnya begini…

Suami pergi meninggalkan saya kira-kira 8 tahun yang lepas. Masa tu kami masih belum bersara. Ada lebih kurang beberapa tahun lagi untuk bersara. Impian kami berdua, seandainya sudah bersara kami bercadang untuk mengelilingi dunia menghabiskan sisa hari tua ketika masih Allah kurniakan badan yang sihat. Tapi kita hanya merancang, namun perancangan Allah lebih baik lagi. Suami pergi dahulu meninggalkan saya dan anak-anak.

Dipenghujung usia ini, apa yang saya akui bahawa saat membesarkan anak-anak itu sangat singkat. Jika dahulu saya dan arwah suami bertungkus lumus mencari rezeki, bersusah payah membesarkan anak-anak. Rumah walaupun ketika itu hanya mampu membeli rumah yang bersaiz kecil namun dipenuhi dengan gelak tawa, tangis, jeritan, gaduh, lucu, gurau senda dan macam-macam lagi. Buku, pensel, baju berterabur di lantai bilik. Bedak, sikat entah ke penjuru mana. Kain selimut, bantal berteraburan dibawah katil atau meja.
Boleh dikatakan hari-hari saya akan menjerit menyuruh diam, kemas buku-buku dan masukkan pakaian kotor ke dalam bakul kain kotor. Penat. Yer.. Memang memenatkan.
Dan apabila waktu pagi, terkocoh-kocoh menyiapkan sarapan, kelengkapan anak kecil ke taska, yang besar pula bertanya, “mak.. pensil tak ade”. Seorang lagi menjerit, “mak.. sikat, bedak mana?” dan seorang lagi menjerit anak tudung dan stokin hilang! Dalam pada saya membebel itu dan ini, tetap juga mencari dan menyediakan apa yang anak-anak pintakan.

Masa berlalu sangat pantas. Anak-anak yang kecil kini semuanya sudah meningkat dewasa. Malah ada yang sudah merantau meninggalkan kami. Apabila saya buka pintu bilik anak-anak yang ada hanyalah katil yang kosong. Buka almari baju. Yang tinggal beberapa helai baju.

Apa yang tinggal hanyalah kesan kenangan dan bau anak-anak pada bantal, tilam dan persekitaran. Yer! Setiap anak itu mempunyai bau “istimewa” hanya seorang emak sahaja yang tau. Saya akan hidu udara bilik itu sedalam-dalamnya untuk menghilangkan rindu pada anak-anak. Memori gelak tawa tangis anak-anak dan kehangatan badan anak-anak bila dipeluk.

Kini rumah saya bersih. Kemas. Teratur. Tapi saya rasakan ia bukan sesuatu yang indah kerana buka dan tutup pintu pun sendirian. Kalau dulu sayalah yang sentiasa jerit menyuruh anak-anak menutup pintu dan tingkap. Anak-anak saya sudah mempunyai kehidupan sendiri. Saya juga kini sendiri kerana teman yang saya harapkan menjadi teman telah pergi dahulu meninggalkan saya. Walau apa pun saya sentiasa mendoakan agar anak-anak sentiasa dalam peliharaan Allah.

Sepanjang beliau bercerita saya lihat dari cermin pandang belakang, beliau bercerita dengan tenang dan penuh senyuman. Tidak mampu saya berkata apa-apa hanya anggukkan sahaja. Kerana setiap bait-bait ayatnya sangat meruntum jiwa. Membuat saya sedar bahawa betapa banyaknya diri ini merungut-rungut dengan situasi ketika bersusah payah membesarkan anak-anak.

Apa yang boleh saya simpulkan dari cerita beliau bahawa nikmatilah waktu yang sedang kita lalui kini dengan berlapang dada tanpa rungutan dan keluahan terutama ketika berpenat lelah membesarkan anak-anak. Kerana suatu hari nanti ianya akan menjadi sejarah dan membuatkan kita rindu tatkala bersendirian meniti usia tua.

Kepada anak-anak yang masih mempunyai emak & ayah jangan lupa! Sentiasa hubungi mereka. Dan paling utama sentiasa mendoakan kesejahteraan untuk mereka. Mungkin kita tidak ditakdirkan menjadi anak yang berpeluang menjaga mereka dipenghujung usia tapi jadilah anak-anak yang menyejuk dimata, penawar dijiwa buat mereka.
Saya doakan yang terbaik buat semua. Hidup dalam positif penuh keceriaan. Bergembiralahhhh ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Note: ๐Ÿ˜
#kisahgrab
#PositiveVibes


Hubungi Cikgu di talian 0135819100 untuk mendapatkan produk Asmak. Agen dropship dan pengedar diperlukan di seluruh Malaysia. Hubungi cikgu segera ye ๐Ÿ˜š

Ahad, September 10, 2017

Doa ibu bapa untuk anak menghadapi peperiksaan

DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN
Oleh: Ustaz Khairul Akmal Abd Fatah
(Guru Pendidikan Islam SKSAA)

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Permudahkan urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah.

Ya Allah,

Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh guru-guru mereka ketika mereka berada di dalam kelas. Lapangkanlah dada mereka untuk menerima ilmu Mu ya Allah.

Ya Allah,

Tidak lama lagi, anak anak kami akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan peperiksaan-peperiksaan lain ya Allah. Kami mohon kepada Mu ya Allah, bantulah anak anak kami dalam peperiksaan yang akan mereka hadapi ya Allah.

Ya Allah,

Peliharalah kesihatan anak anak kami dihari peperiksaan nanti. Permudahkanlah mereka menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Berikanlah ketenangan kepada mereka ketika menjawab soalan,jauhilah mereka daripada perasaan resah dan gelisah ketika menjawab soalan peperiksaan. Dorongkanlah hati mereka untuk menjawab setiap soalan sepertimana skema jawapan.

Ya Allah Ya Tuhan Kami,

Lembutkanlah hati pemeriksa yang memeriksa kertas jawapan anak kami nanti. Dorongkanlah hati dia untuk memberi markah yang lebih kepada anak anak kami. Tutuplah matanya daripada melihat kesalahan yang anak kami lakukan.

Ya Allah,

Berilah keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan anak anak kami. Mudah-mudahan dengan keputusan yang cemerlang ini, mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi lagi, semoga ia sebagai pembuka jalan untuk mereka menjadi hamba Mu yang soleh dan menghampirkan diri mereka kepada Mu.

Jadikanlah anak anak kami pelajar yang cemerlang ya Allah, cemerlang di dunia dan cemerlang di akhirat. Kami mohon kepada Mu, Kau perbaikilah akhlak anak anak kami. Jadikanlah mereka pelajar yang cemerlang dan mempunyai sahsiah diri yang baik. Tanamlah sifat mahmudah dalam diri mereka dan buanglah sifat mazmumah dalam diri mereka.

Ya Allah, jadikanlah anak anak kami seorang pemimpin di kalangan orang yang bertakwa.

Ya Allah,

Apa yang kami doakan ini bukan untuk diri anak anak kami sahaja, tetapi apa yang kami doakan ini juga untuk anak anak sahabat ku ya Allah. Berikanlah mereka kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat.

Ya Allah,

Sesungguhnya, anak kami inilah harapan kami. Kami mahu mereka Berjaya ya Allah. Kami mahu mereka mengubah nasib keluarga kami ya Allah. Berikanlah taufik dan hidayah Mu yang berkekalan ya Allah.

Ya Allah,

Jadikanlah anak kami anak yang soleh ya Allah. Yang menyejukkan mata kami memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah. Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke syurga Mu ya Allah. Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah hati mer
eka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.

Ya Allah,

Kami tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat tempat yang Engkau murkai.

Ya Allah,

Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini. Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya. Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbal Alamin.

Sabtu, September 09, 2017

Awas produk kecantikan berbahaya!

Assalamualaikum

Nak cepat cantik? Muka putih tanpa cela?

Ni antara ayat tarikan membuatkan ramainorang memilih menggunakan produk xxx yang akhirnya mengundang padah. Kebanyakan produk kecantikan yang memberikan kesan pantas mempunyai bahan yang menyebabkan kulit menipis serta mengelupaskan kulit atau bahasa omputihnya 'peeling' . Jom baca apa itu produk 'peeling'

❌ PEELING OH PEELING ❌

Produk peeling adalah produk pengelupasan yang mana akan menghakis sel kulit hidup kita dan mematikan sel² melanin yg terdapat di bawah kulit. Kenapa produk peeling menghakis ? Sebab, mostly peeling product mengandungi bahan kimia hydrokuinon dan mercury yang berfungsi untuk menghakis kulit wajah. Sebab itu sesiapa yang menggunakan produk tersebut, warna kulit mereka sama iaitu putih pucat. Itu yang dibanggakan kerana kulitnya lah yang paling cerah gebu gebas ๐Ÿ˜‚

Makin cepat kesan pengelupasan dan makin cepat putih, makin tinggilah kandungan kedua-dua bahan kimia itu dalam produk tersebut. Bahan kimia ini pula diserap ke dalam darah. Jangka masa pendek memang tidak datangkan apa-apa kesan pada tubuh badan, tapi lama kelamaan bila dah sebati dengan darah daging akan mulalah masalah kesihatan sedikit demi sedikit. Punca berlakunya kanser kulit, kanser hati atau penyakit lain adalah disebabkan berkumpulnya bahan-bahan kimia tersebut di dalam organ badan kita.

Kesan Peeling Product :

1. Kemerahan (erythema). Semakin dalam pengelupasan atau untuk jenis kulit tertentu, kemerahan akan menjadi teruk.
2. Perubahan warna kulit, mungkin akan menjadi lebih gelap atau terang daripada kulit di sekitarnya.
3. Kulit mengeras dan mengelupas.
4. Bengkak (edema), khususnya di daerah sekitar mata.
5. Terluka.
6. Reaksi alergi terhadap produk.
7. Infection. Orang yang memiliki sejarah penyakit herpes biasanya memiliki kecenderungan terkena infection setelah pengelupasan secara kimia.
8. Meningkatnya tahap sensitiviti terhadap sinar matahari.

Anda dah jadi mangsa produk 'peeling'? Jangan bersedih..jom rawat wajah yang luka itu dengan Bedak Asmak yang dihasilkan dari tanah liat putih kaolin bermutu tinggi. Bebas bahan kimia berbahaya dan sesuai dari kulit bayi sehingga dewasa.

Dapatkan Bedak Asmak dari pengedar sah MHAMSB seluruh Malaysia atau hubungi cikgu melalui aplikasi whatapps di talian: 013-5819100.





Jumaat, September 08, 2017

Anda peminat ulam JERING? Wajib baca ni!

Assalamualaikum

BAHAYA JERING TAK DIREBUS BETUL

Kes ini berlaku ketika saya baru melaporkan diri ke hospital daerah. Ketika itu saya sedang bertugas on-call di Jabatan Kecemasan. Jam menunjukkan pukul 3 pagi, apabila seorang lelaki disorong masuk menggunakan kerusi roda.

"Aduh...doktor, tolong..sakitnya.." rintih pemuda tersebut sambil memegang perutnya.

Apabila diangkat ke stretcher, beliau baring dalam keadaan mengerekot. Beliau dalam kesakitan yang sangat.

Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat segera mendapatkan lelaki berkenaan, memasang jarum branulla di tangannya. Manakala saya, segera bertanyakan apa yang terjadi.

"Senak perut, doktor. Tiba-tiba sahaja sejak pukul 12 malam tadi. Rasa nak kencing, tapi tak boleh kencing!"

Sebaik sahaja lelaki tersebut bercakap, saya segera mengesyaki sesuati. Bau yang terbit dari mulutnya, adalah sejenis bau yang cukup hancing dan tajam.

Saya segera memulakan pemeriksaan. Apabila saya memeriksa bahagian pundi kencing beliau, ianya tidaklah terlalu cekang atau besar. Saya meminta Penolong Pegawai Perubatan untuk memasukkan tiub kencing, sedang saya meneruskan pemeriksaan.

Sebaik sahaja tiub kencing dimasukkan, air kencing bercampur darah keluar. Namun jumlahnya sedikit sahaja. Lelaki tersebut masih dalam kesakitan, lalu saya meminta agar ubat penahan sakit, IV Tramadol segera diberikan. Dalam tempoh beberapa minit, kesakitan lelaki tersebut pun berkurangan.

Sampel darah diambil, dan lelaki tersebut diletakkan di ruang pemerhatian. Saya meneruskan proses mendapatkan sejarah pesakit dengan bertanya kepadanya.

“Encik, ada makan apa-apa pada malam tadi?”

“Ya, doktor. Saya makan nasi bersama keluarga seperti biasa.”

“Ada makanan yang dibeli dari luar? Atau ulam-ulaman?” saya bertanya lagi.

“Makanan berlauk, tak ada pula. Cuma petang tadi memang saya ada ke pasar malam, membeli jering rebus untuk dijadikan ulam.” Ujar beliau.

Jawapan beliau membuatkan hati saya terdetak. Sangkaan saya tepat, rupanya. Namun saya mahu tunggu keputusan ujian darah terlebih dahulu.

Rawatan drip intravena segera diberikan. Lelaki tersebut tidak lagi dalam kesakitan, namun air kencingnya masih bercampur darah. Ultrasound buah pinggang dibuat, menunjukkan tiada batu karang meskipun kedua-dua buah pinggangnya sedikit bengkak.

Hampir setengah jam kemudian, keputusan ujian darah sudah siap. Seperti yang dijangka, fungsi buah pinggangnya merosot secara mendadak. Bacaan creatinine nya mencecah 400, sedangkan paras normal bagi orang sihat biasanya tidak melebihi 100.

“Encik, penyakit encik ini namanya Jering Nephropathy. Maksudnya, kegagalan buah pinggang yang disebabkan oleh pengambilan jering.”

Bundar mata lelaki tersebut tatkala saya memaklumkan kepadanya penyakit yang beliau hidapi.

“Dalam buah jering, ada sejenis bahan yang dinamakan djenkolic acid. Bahan ini, bersifat toksik kepada buah pinggang manusia. Adakalanya pesakit yang memakan jering terlalu banyak, terutamanya jering yang tidak direbus betul, akan mendapat masalah ini.”

Saya meneruskan penerangan. Beliau mengangguk, tanda faham.
“Sekarang, fungsi buah pinggang encik agak terjejas. Kita akan mulakan rawatan awal, iaitu IV Drip bagi memastikan buahpinggang encik terus berfungsi dan saki baki Djenkolic Acid dalam darah encik dapat keluar melalui air kencing.

“Namun, kita akan terus pantau keadaan encik didalam wad. Sekiranya dengan rawatan yang kita berikan ini pun fungsi buah pinggang encik tidak bertambah baik, atau bertambah lebih buruk, encik mungkin terpaksa dirujuk ke hospital besar. Kita khuatir encik mungkin memerlukan prosedur pembedahan atau dialisis untuk menyelamatkan fungsi buah pinggang.”



Penjelasan panjang lebar saya membuatkan pesakit tersebut termenung. Setelah berbincang dengan ahli keluarga, lelaki tersebut bersetuju dimasukkan ke wad untuk tujuan rawatan dan pemantauan.
Ini adalah kali keempat saya menjumpai kes Jering Nephropathy. Tiga kali sebelumnya, adalah ketika saya menjalani latihan siswazah di hospital besar.

Kes jering nephropathy, atau djenkolism, tidak banyak terdapat didalam buku-buku teks perubatan. Ini kerana kejadian ini jarang berlaku (low incidence), dan hanya berlaku di kawasan Asia Tenggara. Agaknya disebabkan adat dan budaya penduduk kita yang biasa menjadikan jering sebagai makanan ulaman.

Namun, penyakit jering nephropathy ini, selain menyebabkan kesakitan yang teruk ia juga boleh membahayakan nyawa. Menurut sebuah literature review oleh Bunawan et al (2014), daripada 96 kes Jering Nephropathy yang dilaporkan oleh jurnal-jurnal perubatan, empat daripadanya meninggal dunia akibat kegagalan fungsi buah pinggang.

Majoriti pesakit akan sembuh dengan rawatan hidrasi IV Drip, namun terdapat kes yang mana memerlukan rawatan pembedahan. Dalam sebuah laporan kes oleh Wong JS et al (2007) di Hospital Umum Sarawak, pesakit terpaksa melalui sebuah prosedur “stenting” ke kedua-dua buah pinggangnya.

 Apabila “stent” dimasukkan, didapati terdapat bahan berupa jeli berwarna seperti sos menyumbat salur ureter pesakit. Hanya setelah stent dimasukkan, barulah pesakit dapat kencing semula dan fungsi buah pinggang pesakit bertambah pulih.

Sebenarnya sebelum kes Jering Nephropathy dilaporkan didalam jurnal-jurnal perubatan, orang-orang tua kita sudah lama mengenalpasti penyakit ini yang disebut sebagai “terkepit jering”. Ini kerana berdasarkan pemerhatian mereka, terdapat individu yang sakit bagaikan dikepit setelah memakan jering.

Dari situlah lahirnya petua orang tua-tua, bahawa jering perlu direbus sehingga berjam-jam lamanya sebelum dimakan. Ada yang menasihatkan untuk direbus dengan pelbagai bahan seperti daun kunyit, akar pokok kelapa, bahkan abu dapur, paku dan rantai basikal!

Keberkesanan dan keselamatan bahan-bahan yang dicampurkan ini agak sedikit meragukan, namun kita memahami rasionalnya adalah untuk menyahneutralkan djenkolic acid yang terdapat dalam biji jering tersebut.

Apapun, nasihat dan saranan saya kepada mereka yang gemar memakan jering,

1. Elakkan dari memilih jering yang tua, kerana jering yang tua berkemungkinan mengandungi kepekatan djenkolic acid yang lebih tinggi.

2. Elakkan dari memakan jering yang mentah.

3. Elakkan memakan jering dalam kuantiti yang besar.

4. Pesakit yang mengalami masalah buah pinggang kronik, tidak dibenarkan memakan jering.

5. Banyakkan meminum air setelah memakan jering.

6. Jika berlaku sakit perut atau kencing berdarah, dapatkan rawatan di hospital segera.

****

“Ha, encik, apa khabar hari ini?

Saya menyapa lelaki berkenaan yang sedang berehat. Hari tersebut adalah hari keempat beliau di wad. Alhamdulillah, paras creatinine beliau sudah turun ke normal, menandakan buah pinggang beliau telah bertambah baik. Beliau juga sudah tidak perlu memakai beg kencing dan air kencingnya juga sudah tidak bercampur darah.

“Alhamdulillah, bertambah baik! Terima kasih banyak-banyak, doktor.” jawab beliau kesengihan.

“Nak makan lagi jering lepas ni, encik?” saya cuba bergurau. Beliau tertawa sambil berkata,

“Eh mestilah doktor, kalau dah minat, ulam jering cicah cabai tak boleh tinggal!”

Lantas kami sama-sama ketawa.

Dr. Mohd Syamirulah Rahim,
Pegawai Perubatan
http://facebook.com/dr.syamirul

Artikel ini diterbitkan di Majalah iSihat Ogos 2017.

Nota cikgu: Cikgu tak suka dan tak reti makan jering. Mungkin sebab keras dan baunya yang kuat tu. Buat peminat jering, berhati-hatilah semasa makan jering. ๐Ÿ˜Š Biar mulut busuk tapi hati suci lagi wangi. Hehehehe

Khamis, September 07, 2017

Bahagian ayam yang beracun ๐Ÿ˜ฑ

Assalamualaikum

Terdapat 5 bahagian ayam yang terkandung racun dan jika kita kerap memakan bahagian ini, mungkin kita akan mengalami risiko penyakit.

1. Kepala

Bahagian ini dikatakan mengandungi logam berat walaupun bukan keseluruhannya, namun kawasan leher adalah tempat kebiasaan yang digunakan penternak memberikan zat kimia untuk makanan ayam.

Bekas bahan kimia pada makanan itu yang berbentuk logam berat terus tersimpan (terlebih dalam otak ayam) yang pasti membahayakan kesihatan manusia.

2. Kepak

Ramai yang gemar bahagian kepak (chicken wing) kerana dikatakan kurang mengandungi lemak, tetapi bahagian inilah yang dikatakan lebih banyak mengandungi pelbagai jenis ubat.

Di sinilah ayam akan disuntik dengan pelbagai ubat terutama untuk proses tumbesaran.

Ayam akan diberikan hormon sekurang-kurangnya empat kali untuk cepat matang kerana itu, dahulu ayam mengambil masa agak lama berbanding sekarang kurang empat bulan ayam sedia untuk dijual.

Jadi, apabila kerap memakan kepak ayam, risiko mendapat penyakit kanser sangat tinggi.

3. Leher

Ramai juga penggemar leher ayam. Dulu, ada yang takut kalau makan leher ayam ini, nanti naik pelamin, kepala teleng.

Bahagian ini mengandungi kandungan bakteria serta virus yang sangat tinggi.

Biarpun hanya sedikit daging di bahagian ini, inilah bahagian paling banyak pembuluh darah serta kelenjar dan lebih mudah kuman memasuki badan kita dengan memakan bahagian leher ayam.

4. Buntut

Banyak memakan buntut ayam dikatakan akan mendatangkan risiko menghidapi kanser usus.

Buntut ayam memiliki kandungan hormon serta tempat berkumpulnya kelenjar. Segala ubat yang dimasukkan ke badan ayam yang tidak dapat dicerna dengan baik akan berkumpul di bahagian ini.

5. Kulit

Makan daging ayam tanpa kulit seolah tidak lengkap namun hakikatnya, kulit antara bahagian yang bahaya juga.

Menerusi kajian di Jepun, antibiotik, hormon, toksin yang larut dalam lemak ada di dalam kulit haiwan, termasuk juga ayam.

Di dalam kulit ayam sangat banyak tersimpan toksin yang berbentuk larut dalam lemak, yang pasti dapat sangatlah merubah metabolisme toksin dalam hati.

Jika terlebih makan kulit ayam, anda juga mudah mendapat masalah obesiti.

Kredit: fb Ct Aida Sardzi

Pesanan cikgu: Makanan beracun menyebabkan  manusia mati, tapi kalau hati dah mati, tiada guna lagi manusia itu hidup ๐Ÿ˜…

Rabu, September 06, 2017

Raja Halia

Assalamualaikum

Tahukah anda fakta mengenai Raja Halia iaitu
Halia Bentong ?

+Halia bentong juga dikenali sebagai "Halia Muda atau "Halia Kuning, tumbuh di hutan dataran tinggi di malaysia yang bercuaca sejuk, nyaman dan bebas pencemaran.

+Cuaca di kawasan penanaman antara faktor terpenting kerana ia memerlukan persekitaran yang bersuhu tinggi pada siang hari dan bersuhu rendah pada waktu malam.

+Halia Bentong mempunyai saiz yang besar dengan nilai khasiat yang tinggi kerana ia ditanam di tanah - tanih yang subur dan gembur, dan disiram dengan air sungai semula jadi yang kurang deras pengaliran airnya.

+Penanaman Halia Bentong merupakan tugas yang rumit dan mengambil masa satu tahun untuk memperoleh hasilnya. Demi memastikan kualiti Halia Bentong, tanah perlu dibiarkan kosong selama 8 hingga 10 tahun selepas penuaian dan sebelum rancangan penanaman semula dijalankan, ini bermakna Halia Bentong adalah teramat tinggi nilainya.

Info khasiat Madu Halia Bentong

๐ŸMadu Halia Bentong baik untuk merawat masalah batuk kering, batuk hingga hilang suara dan selsema
๐ŸIa juga membantu memanaskan badan dan melembabkan hati
๐ŸHalia madu membantu pencernaan ke arah lebih baik
๐ŸMenguatkan antibodi badan
๐ŸMembantu melancarkan peredaran darah
๐ŸIa juga berupaya mematikan bakteria dan sel kanser
๐ŸBoleh di gunakan untuk masalah saraf
๐ŸMengurangkan tekanan darah tinggi
๐ŸMembekalkan tenaga
๐ŸMengawal berat badan
๐ŸBaik untuk minda
๐ŸMembekalkan oksigen ke seluruh tubuh badan
๐ŸMelawaskan pembuangan air kencing
๐ŸMelegakan "morning sickness"
๐ŸMengelakkan masalah usus
๐ŸBagus diamalkan selepas bersalin
๐ŸMencuci darah kotor

Selasa, September 05, 2017

Rajuk Vs Sentap

Assalamualaikum

Rajuk

Satu perkataan ringkas yang membawa makna mendalam

Kalau kanak-kanak merajuk tu perkara biasa. Tapi, bolehkah orang dewasa merajuk?

Perkataan yang cikgu kira hampir sama makna dengan merajuk dan membawa kesan yang lebih kurang sama namun semakin banyak digunakan sekarang - sentap

Contoh ayat: Tegur sikit sentap. Marah sikit sentap

Kalau dulu : Tegur sikit merajuk. Marah sikit merajuk.

Tak kisahlah sentap ke merajuk ke, yang penting kena banyakkan bersabar dan istighfar.

Rajuk dan sentap lama-lama pon menyusahkan diri jugak. Ye tak?

Ps: mood sentap merajuk dengan pelajar yang makin tak reti bahasa.

Sakit kepala? Jom sapu Minyak Asmak. ๐Ÿ˜œ





Isnin, September 04, 2017

Kisah si kecik

Assalamualaikum

Si comel ni RM18 harganya.Tahun ni jualan si comel 25K botol sahaja,tak macam tahun lepas masa mula keluar.Sebab diorang lagi suka abang long.
Abang long masih menguasai rekod tertinggi yang pernah dicapai 50K botol sebulan.



Try dulu,then boleh nilai.
Tapi sebelum try kena cuci hati biar positif dan ikhlas.Kalau dah kondem,biasa tak jadi.Sebab?Kata-katamu is doa.

Kepada Allah kami berserah. ๐Ÿ˜‡

*Minyak Herba Asmak minion 10 ml
*Minyak Herba Asmak 30ml RM39


Ahad, September 03, 2017

Rambut berbuah dan bercabang? ini solusinya!

Assalamualaikum

Sapa ada masalah rambut berbuah? Pastu kelemumur, gatal dan cepat gugur?

Cikgu dulu rambut selalu sangat berbuah. Dah potong pendek pastu berbuah lagi. Biasanya dia jadi sebab rambut tak dikeringkan dengan betul dan terus diikat atau ditutupi dengan hijab.

Baru-baru ni syarikat MHAMSB dah keluarkan shampoo yang sangat best. Suami cikgu yang perasan rambut cikgu dah tak berbuah sejak guna shampoo ni. Kalau buah rambut tu buah rambutan ke, buah durian ke, boleh gak jual kan? Hohoho.ni buah rambut, langsung tak cantik pastu menyebabkan rambut kusut, bercabang dan berbau busuk kepam.

 Maila cuba shampoo ni..memang berbaloi!๐Ÿ˜

Rambut kusut tiada lagi. Uban pon segan silu nak tumbuh. Rambut semakin lembut hitam lagi berseri-seri.

500ml cuma rm39. Wangi semerbak rambut uolls nanti.

Roger cepat kalau nak tu. Jangan tunggu lama-lama. Nanti habis licin rambut kat kepala tu ๐Ÿ˜œ

#ShampooBungaRayaPlus
#RambutSinarBersinar

Hubungi 0135819100( cikgu basariah ) untuk tempahan atau pertanyaan berkaitan produk MHAMSB ini. Cikgu guna, cikgu jual ๐Ÿ˜˜


Sabtu, September 02, 2017

Mitos diet

Assalamualaikum

MERDEKAKAN DIRI KITA DARI MITOS DIET

Merdeka itu ertinya bebas. Sempena Hari Kemerdekaan ke 60 ini, marilah bebaskan diri dari pemikiran:

1. Nak diet kena pakai pil. Ubat kurus, suplemen sehingga berbelanja sampai ribuan ringgit.

2. Minum air detox akan buat badan kurus. Tanpa kawalan pemakanan badan kau takkan kurus.

3. Sit up akan kempiskan perut. Tanpa penjagaan makan ia tetap satu hal yang sia-sia.

4. Lemak dapat bertukar jadi otot. Lupakan sahaja. Lemak hanya dikecilkan sahaja peratusannya. Tidak boleh bertukar jadi otot.

5. Joging adalah permulaan untuk kurus. Masih ada pelbagai senaman lagi yang boleh buat kita kurus. Samaada mahu ke Gym atau buat bodyweight training. Pelbagaikan.

6. Makan nasi menggemukkan. Tolonglah. Nasi tidak bersalah.

7. Nak kurus kena ikut diet orang itu ini. Tak perlu. Dietlah ikut keperluan kalori masing, tanpa taksub pada mana-mana coach atau plan diet.

8. Makan buah-buahan dengan banyak boleh kurus. Ingat, buah juga ada kalori. Masih tetap perlu ada kawalan.

9. Makan lemak-lemak ni boleh je. Asalkan minum air limau, nanti dia bakarlah balik lemak tu. Ya ampun.

10. Lepas makan jangan mandi sebab nanti jadi gemuk air. Allah. Harap ramai tak pegang dah benda ni. Huhu.

11. Nak minum air kena ikut waktu. Sebelum tidur tak boleh nak minum air nanti jadi gemuk. -_-

12. Nak diet jangan makan. Jujur kawan, itu bukan diet. Tapi tahan lapar.

13. Berangan nak kurus tapi usaha tak pernah nak mula. Ini lagi bahaya oi. Kahkahkah.

Sempena hari kebangsaan ini, marilah ubah segala pemikiran ini dari minda. Bebaskan diri kalian dari mitos-mitos dalam diet.

Walaupun azam kau tahun 2017 nak diet tak terlaksana lagi. Ia masih belum terlambat.

Yang penting kena buat terus. Cuba dan terus mencuba. Join kelas diet, pergi seminar, cari ilmu. Insyaallah, sudah dapat praktiskan terus.

Semoga terus berjaya dan merdekakanlah diri kalian dari mitos diet yang entah apa-apa.

Ada ke contoh-contoh pemikiran yang hangpa pegang di atas sebelum baca post ini? Hihihi.

Boleh share, bantu kawan-kawan yang lain.

Arif Sukri
Ustaz Fitness Merdeka Kebangsaan


Jumaat, September 01, 2017

Benefits of warm water

A group of Japanese Doctors confirmed that warm water is ๐Ÿ’ฏ % effective in resolving some health problems๐Ÿ‘‡, including:

Headache, migraine,  high blood pressure, low blood pressure,  pain of joints, sudden increasing and decreasing of heartbeat, Epilepsy, increasing level of cholesterol, cough, bodily discomfort,  golu pain, asthma, hooping cough, blockage of veins, diseases related to uterus & urine, stomach problems, poor appetite, also all related diseases to the eyes, ear & throat.


HOW TO USE WARM WATER ๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰

Get up early in the morning and drink approximately 4 glasses of warm water when the stomach is empty. Do not eat anything 45 minutes thereafter.

You may not be able to make 4 glasses at the beginning, but slowly you will.✍

The warm water therapy will resolve the health issues within reasonable periods:๐Ÿ‘‡

๐Ÿ‘‰ Diabetes in 30 days
๐Ÿ‘‰ Blood pressure in 30 days
๐Ÿ‘‰ Stomach related issues in 10 days
๐Ÿ‘‰ All types of cancer in 9 months
๐Ÿ‘‰ Blockage of veins in 6 months
๐Ÿ‘‰ Lack of hunger (Poor appetite?) in 10 days
๐Ÿ‘‰ Uterus and related diseases in 10 days
๐Ÿ‘‰ Nose, Ear & Throat problems in 10 days.
๐Ÿ‘‰ Women problems(?) in 15 days,
๐Ÿ‘‰ Heart diseases in 30 days
๐Ÿ‘‰ Headache/Migraine in 3 days
๐Ÿ‘‰ Low blood pressure in 30 days.
๐Ÿ‘‰ Cholesterol in 4 months
๐Ÿ‘‰ Epilepsy and paralysis continously in 9 months
๐Ÿ‘‰ Asthma in 4 months.

COLD WATER IS BAD FOR YOU:

๐ŸŒปIn the past, people used to say that if cold water does not affect you at young age, it will harm you at old age๐Ÿ‘‡

๐Ÿ‘‰ Cold water closes  4 veins of the ♥ heart and causes heart attack ๐Ÿ’”; Cold drinks are main reason for Heart Attack.
๐Ÿ‘‰ Cold  water๐Ÿ’ฆ creates problems in liver; makes fat stuck with liver. Most of the people waiting for the transplant of liver are victims of cold water drinking.
๐Ÿ‘‰cold water affects internal walls of stomach.
๐Ÿ‘‰cold water affects stomach and big intestine and results in cancer.

๐Ÿ‘‰pliz, don't keep this to yourself, tell someone to tell someone

Khamis, Ogos 31, 2017

Jom baca dan aminkan doa ini

Assalamualaikum

Doa waktu Wukuf Di Padang Arafah

ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„َّู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِูŠู…ِ

ุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ

A’UUDZU BILLAAHI MINASY-SYAITHOONIR-ROJIIM.

BISMILLAAHIR-ROHMAANIR-ROHIIM.

Daku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang terkutuk.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

ALHAMDU LILLAAHI ROBBIL-‘AALAMIIN. SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WA LAILAHA ILALLAHU WALLAHUAKBAR.


Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada tuhan selain Allah, Allah Maha Besar.

Tiada yang berhak disembah melainkan Allah Yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, untuk-Nyalah segala kerajaan dan bagi-Nya kepujian dan Dia berkuasa ke atas segala sesuatu. Tiada Tuhan selain Allah dan tiada daya dan upaya serta aka da kekuatan selain dengan Allah jua.

.
Ya Allah Ya Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami zahir dan batin.

Ya Allah! Ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa masyarakat kami dan dosa seluruh umat Islam yang telah mati dan yang masih hidup.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Kami pohonkan apa yang telah dipohonkan oleh Rasulullah ๏ทบ, dan kami meminta perlindungan dari apa yang pernah dimita perlindungan oleh Rasulullah ๏ทบ.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Kami pohonkan syurga tanpa hisab, dan berilah kekuatan taufiq dan hidayah kepada kami, supaya kami dapat melakukan sebab-sebab yang membawa kami ke arahnya, selamatkan kami ya Allah dari sebab-sebab yang membawa kami ke neraka.

.
LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHIL ‘ALIYYUL’AZIM.

 .
Ya Allah Ya Tuhan Kami! Dikau sahajalah yang mengetahui kelemahan diri kami zahir dan batin, berilah kekuatan, taufiq dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki kelemahan diri kami ya Allah.


Tambahkanlah ya Allah kepada kami ilmu, iman dan amal, hidupkanlah kami dalam Islam dan matikanlah kami dalam Islam.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Kami pohonkan kepadaMu iman yang sempurna, ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan di dunia ini dan di akhirat nanti.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Dikau sahajalah yang mengetahui segala yang berlaku di hati kami, hidupkan hati ini dan sampaikanlah hati ini kepada Dikau, sembuhkanlah segala penyakit yang ada di dalam hati kami, selamatkanlah hati kami dari sifat-sifat yang keji dan jauhi kami dari perkara-perkara yang boleh mematikan hati kami.

.
LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHIL ALIYYUL AZIM.

 .
Ya Allah Ya Tuhan Kami! Jadikanlah hati kami yang sentiasa menyedari akan hakikat ketuhanan dan keagungan kerajaanMu dan masa depan kami di akhirat nanti.


Ya Allah! Jadikanlah kami ini hambaMu yang hanya mengabdikan diri kepadaMu dengan sebaik-sebaiknya, berilah kekuatan taufiq dan hidayah kepada kami supaya dapat kami lakukan apa-apa yang diperintahkan olehMu dan meninggalkan segala apa yang dilarang olehMu.

Ya Allah Ya Tuhan Kami! Jadikanlah hati kami ini hati yang sentiasa menyedari masa depan kami di akhirat nanti dan jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa bersedia untuk menghadapi masa depan kami selepas kematian kami.

Ya Allah Ya Tuhan Kami! Hidupkanlah kami dalam iman dan matikanlah kami dalam iman, selamatkanlah iman kami dari segala gangguan syaitan semasa kami menghembuskan nafas yang akhir nanti.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Selamatkanlah kami semasa berada dalam kubur, jadikanlah kubur kami satu taman dari taman-taman syurga, selamatkanlah kami dari segala angkara azab kubur dan jangan Dikau jadikan kubur kami itu salah satu lubang dari lubang-lubang neraka.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Selamatkanlah kami semasa dalam perjalanan menuju Mahsyar, selamatkanlah kami ya Allah, semasa berada di padang mahsyar dan masukkanlah kami ke dalam tujuh golongan orang yang mendapat bayangan naungan arasyMu ya Allah.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Ampun kan lah dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami zahir dan batin semasa kami dijalankan hisab, hisabkanlah kami ya Allah dengan hisab yang sedikit, berilah peluang kepada kami untuk mendapat syafaat nabi kami Muhammad ๏ทบ.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Jadikanlah kami orang yang berjaya dalam hidup ini dan berjaya menerima suratan amal dengan tangan kanan.


Ya Allah! Berilah kesempatan kepada kami meminum air kolam nabi kami ‘al-Kauthar’. Selamatkan kami semasa menyeberangi titian sirital mustaqim dan masukkanlah kami ke syurgaMu bersama-sama orang-orang yang mulia di sisiMu ya Allah.

.
LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILAHIL ALIYYUL AZIM


Ya Allah Ya Tuhan, kami takut kepada dosa kami, oleh itu kepadaMulah kami berlindung dari bencana dosa kami.

Ya Allah Ya Tuhan Kami! Dikaulah yang memiliki seluruh hajat orang-orang yang memohon, yang mengetahui seluruh kandungan hati orang-orang yang tidak merayu.


Ya Allah Ya Tuhan Kami! Perkenankanlah permohonan kami ini, mustajabkanlah doa kami ini ya Allah, dengan berkat nabi kami Muhammad ๏ทบ. Dan dengan berkat amalan kami yang paling ikhlas kepadaMu ya Allah.



Allahhumma Ya Allah! Wahai yang maha mendengar.
.

Ya Allah! Ampuni seluruh dosa-dosa kami

Bersih dari dosa seperti bayi yang baru dilahirkan.


Ya Allah! Dikau Maha Mengetahui betapa menderitanya diri kami dengan lumuran dosa

Betapa sengsaranya hidup kami dengan menutupi aib

Betapa hinanya diri kami dengan maksiat.

Bersihkan kami ya Allah

Bersihkan dosa kami ya Allah.

Ampuni dosa kami dan orang tua kami

Ampuni dosa kami dan keluarga kami ya Allah,

Kepada anak-anak kami, jangan biarkan mereka menuntut kami di akhirat

Berikan  kesempatan bagi kami memperbaiki segalanya.

.

Ampuni Ya Allah! Jika di sekujur tubuh kami ada harta haram, di rumah kami banyak barang haram

Padahal Dikau mengharamkan ke syurga bagi yang ditubuhnya ada daging haram

Berikan kesempatan kami untuk menyucikan diri dari harta haram ya Allah

Jauhkan sejauh-jauhnya ya Allah

Cukupi diri kami dengan rezekiMu yang halal

Ya Allah! Ampuni jikalau kami sering menzalimi hamba-hambaMu yang lemah

Berikan kesanggupan bagi kami untuk terpelihara dari kezaliman.

.
YA SAMIUL ALIM!


Wahai Yang Maha Mendengar!

Hanya Dikaulah tumpuan harapan kami

Jadikan kaum muslimin ini menjadi suami yang benar

Menjadi ayah yang jujur

Menjadi lelaki yang soleh

Jadikan kaum muslimah ini menjadi isteri yang solehah

Menjadi ibu yang solehah

Menjadi muslimah yang terpelihara


Kurniakan kepada kami ya Allah, keturunan yang lebih baik dari kami

Lindungi dari kederhakaan dan kehinaan dunia dan akhirat

Ya Allah! Berkatilah sisa umur kami

Berkatilah rezeki yang Dikau kurniakan kepada kami

Berkatilah ilmu yang Dikau kurniakan

Berkatilah sisa umur ini

.

Ya Allah! Selamatkan umat Islam ya Allah

Selamatkan umat Islam ya Allah

Persatukan hati kami ya Allah



Bangkitkan para pemimpin yang mencintaiMu dan mencintai umatMu

Tolonglah saudara kami yang teraniaya di penjuru mana pun ya Allah

Jangan biarkan kaum yang ingkar kepadaMu menzalimi kaum yang bersujud kepadaMu


Bantulah saudara kami pejuang-pejuang Islam dan umat Islam di Palestin, Iraq, Afghanistan dan seluruh pejuang agamaMu.

Ya Allah! Mereka dalam genggamanMu ya Allah

Ya Allah! Cegahlah kezaliman ke atas umatMu ya Allah.

.

Ya Allah! Selamatkan negara kami ya Allah

Dikaulah Yang Maha Mengetahui keadaan negara kami

Jangan biarkan umatMu seramai ini ditindas dan dihina

Bangkitkan ya Allah

Jadikan negara kami negara yang memancarkan cahaya Islam

Menjadi negara yang rahmatan lil’alamin

Ya Allah! Kurniakan kepada kami pemimpin yang soleh

Para pemimpin yang mencintai umatMu

Para pemimpin yang teguh hidup di jalanMu

Para pemimpin yang benar-benar menjadi suri tauladan bagi kami.



Ya Allah Yang Maha Agung!

Undanglah kami, keluarga kami dan keturunan kami,

Dengan orang-orang yang berbuat baik kepada kami.



Ya Allah! Izinkan kelak kami bertemu denganMu Ya Allah

Bertemu dengan RasulMu

Bertemu dengan kekasih-kekasihMu.

.

RABBANA AATINA FIDDUNYA HASNAH WAFIL AKHIRATI HASANAH WAQINA A’ZABANNAR.

RABBANA TAQOBBAL MINNA INNAKA ANTA SAMIUL’ALIM WATUB ALAYNA INNAKA ANTATTAWABURRAHIM. SUBHAANA RABBIKA RABBIL ‘IZZATI ‘AMMAA YAASHIFUUN WASALAMUN ALAL MURSALIN WALHAMDULILLAHI RABBIL ALAMIN.

.

Selamat Hari Kemerdekaan ke 60



Merdeka bukan hanya nama
Merdeka punyai pelbagai makna
Merdekakah kita andai solat masih tersia?
Merdekakah kita jika tidak menjalankan tanggungjawab sebagai hambaNya?
Merdeka yang hakiki mampu dikecapi
Setelah kasih Illahi kita genggami
Merdekakan diri dari godaan syaitan dan hawa nafsu
Merdekakan minda dari perkara sia-sia
Semoga Merdeka 'hakiki' milik kita semua

SALAM HARI ARAFAH
SALAM HARI MERDEKA
SALAM IDULADHA

-Cikgu Basariah 2017-

Sabtu, Ogos 26, 2017

PROMOSI BULAN KEMERDEKAAN DARI MHAMSB

Assalamualaikum

Sempena bulan Merdeka ini ada jualan murah produk MHAMSB tau. Lebih jimat dengan pembelian kombo.

Jom rebut peluang ini!

Hubungi: 013-5819100 (cikgu basariah) untuk mendapatkan produk mesra alam ini.



Jumaat, Ogos 25, 2017

Puteriku buah hatiku

Assalamualaikum

Saya tidak tahu siapa penulisnya.....tp ini bagus untuk kita renungkan๐Ÿค”

SUAMI isteri yang kaya raya........ketika masuk rumah dan mereka melihat ruang makan yang kotor.....dan tercium bau tidak sedap.... "busuk".

Sementara di sudut meja makan terlihat....sosok tubuh seorang ibu tua sedang berusaha keras untuk menyapu.

Isteri  :
DIA bersuara keras membentak ibu tua itu !!!
Ini pasti kerja mak, kan......?
mak selerakkan lantai kan........?
tengok tu, meja kotor..... makanan  bersepah dimana-mana..... lantai juga...  aduuuuuh (marah dan geram)..... mak...mak !! Ini rumah bukan gudang.! mak !!

Suami :
Sudahlah Sal.... jangan bentak mak seperti itu, kasihan.....makkan sudah tua.

Isteri:
Tidak boleh  berterusan begini..Kalau tiba² ada tetamu yg datang.... apa  jadi  ???? malu kita...  esok kita bawa emak ke rumah orang-orang tua.....Saya akan bawa !

Suami :
Jangan Sal....! Itu kan emakmu....takkanlah' dibawa ke rumah orang-orang tua ......

Setelah ibu tua itu dibawa ke rumah orang-orang tua si isteri terus mengemaskan bilik emaknya........

Dibawah katil ditemuinya sebuah buku lusuh dengan kertas yang agak kuning kusam.

Dia tertarik kerana.... ada gambar dirinya sejak kecil dan remaja, di muka  hadapan tertera tajuk buku :

*"PUTERIKU  buah HATIKU"*

Isteri :
Terduduk lesu setelah membaca tulisan emaknya itu.

Diawali dengan hari dan tarikh lahirnya.

" Aku melahirkan puteriku....biar terasa sakit dan mandi darah....aku bangga dapat melahirkan anakku ini"

" Ya.....aku bangga berupaya berjuang tanpa suami yang telah pergi mendahuluiku menemui sang pencipta."

" Aku rawat dia dengan cinta....aku besarkan dia  dengan sepenuh kasih....aku sekolahkan dia dengan airmata....aku besarkan dia dengan titisan peluh."

" Kuingat.....ketika kubawa dia ke klinik untuk suntikan imunisasi.....di dalam  bas....dia menangis lalu kubuka butang bajuku dan kususui dia....aku tidak  merasa malu....bahkan tiba-tiba dia kencing sehingga basah pakaianku.....tetapi biarlah."

" Tiba² dia batuk kecil.... muntah....."

" Hari itu terasa indah bagiku....biarpun aku dibasahi kencing dan muntahnya....namun, aku tetap tersenyum..... bangga sekali."

" Kejadian itu berulang-ulang beberapa kali. "

" Aku tidak peduli apa kata orang di dalam bas.... asalkan puteriku dapat membesar sihat....Itu yang utama bagiku."

Isteri  :
Sambil membaca..... airmatanya  mulai menitis jatuh berderai....hati terasa pedih....dada menjadi sesak.

Tiba² dia berteriak keras....meraung semahu-mahunya "makkk.......makkk.."!!  Sambil berdiri  setengah berlari ke garaj.

Suami  :
Suaminya terkejut
melihat perangai isterinya dan bertanya :
" Keeeenapa Sal, ada apa      ?????"
Teresak-esak dia menjawab : " Aku mesti bawa pulang emakku".

Tiba-tiba telefon berdering....dijawab suaminya  lalu........

" Mohon tuan dan isteri segera datang ke rumah orang-orang tua  sekarang......cepat !!!"

Mereka tergesa-gesa ke sana....ketika masuk, nampak tubuh ibu tua yang sudah lemah,  sedang diperiksa doktor.

Isteri  :
si isteri berteriak histeria sambil menangis berderai air mata " makkk........"!! emaknya lemah tanpa bersuara dan berusaha memeluk kepala anaknya seraya berbisik perlahan sambil bercucuran air matanya.....

" Anakku...mak bangga mempunyaimu.... seluruh cinta kasih hanya buat dirimu nak... Maafkan mak...  maaakkk saaayyyaaaang  padamu (sambil memejamkan mata)"

Sang ibupun menghembuskan nafas terakhir ... meninggal dengan tenang.

Anaknya meraung-raung  keras sekali....menangis dan menyesal  !!!!!
" Makkk....makkk.... ampunkan Sal ...... Sal durhaka pada mak.. ampun...ampunkan Sal makkk ... makkk...jangan tinggalkan Sal makk. "
" Anak macam apa aku ini....anak macam apa.......ampunkan Sal....makkkk "

SUADARAKU....SAHABATKU....masih KAH ada ibu dan ayah disisimu    ?  

KALAU orang tua masih ada santunilah mereka dengan sepenuh hati.....

Nilai apakah yang tersirat daripada kisah ini    ?

Ingatlah Saudaraku :

* kegeraman menghantar kita "memeluk dosa"

* tindakan bodoh, membuat kita "merangkul durhaka"

*  sikap ego, mendorong kita "memeluk nista"

*  sesal yang terlambat, menarik kita "bergelumang keperihan dan dosa"

Berpikirlah Positif, bertindak dengan bijak, berkatalah yang baik....berikan kasih sayang dengan sepenuh  jiwa.....dan hiduplah penuh dengan KASIH.

Semoga hati kita menjadi lembut dalam memberikan bakti kepada org tua....❤.                

Pelajaran yg harus kita ubah, tingkah laku kita, terhadap org tua, terimalah dia seadanya, kerana dialah satu2nya yg dapat memberikan kehidupan kita di dunia ini dan TIDAK AKAN ADA PENGGANTI SETELAH MEREKA PERGI UNTUK  SELAMA-LAMANYA.๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Semoga bermanfaat.



Khamis, Ogos 24, 2017

Tazkirah sentap Zon Masa "siapa jaga siapa?"

Assalamualaikum

Terbaca satu tazkirah yang sangat baik untuk dikongsikan kpd kita semua sbg tazkirah dan muhasabah diri...luangkan masa sikit baca ni, in shaa Allah tak rugi ๐Ÿ˜Š

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single.
Ada kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya.
Masa kita belum sampai.
Obama retired at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yang dah ada cucu di umur yang sama.
Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama.

Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early.

You are just on time.
Jangan stress.

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.
Difikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki.
Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti.
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga.
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yang jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak anak ada di sisi menjaga.

Itulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak Allah.
Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.
Runsingkan kerja kita yang asik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jangan pertikaikan
"eh nanti tua siapa nak jaga kau."
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Kuatkan pergantungan kpd Allah, itu yg paling penting.

Pendek kata
ALLAH ADA.
Jangan takut

#Allah sebaik-baik perancang
#Allah sebaik-baik pelindung

Rabu, Ogos 23, 2017

Demam Sukan Sea 2017

Assalamualaikum

Terbayang lagi keriuhan semalam kalut bersorak kami anak beranak depan TV masa Zaidatul berlari nak menamatkan larian 100m nya. Syukur akhirnya setelah bertahun-tahun gersang pingat dapat juga walaupun hanya sekadar di tempat kedua. Sorakan bersambung dan kali ini memang rasa gembira tak terkata menyaksikan Khairul Hafiz Bin Jantan berjaya menamatkan pecutan 100m nya di tempat pertama. Tahniah Hafiz! Tahniah Cikgu Fuad selaku jurulatihnya sejak di sekolah rendah dan yang paling penting tahniah Malaysia. Penantian selama bertahun-tahun terbalas akhirnya di negara sendiri. Bangga sungguh aih!

Semoga selepas ini semakin ramai atlit pelapis akan lahir. Teringat masa kecik dulu selalu baca komik anak-anak Sidek. Kan seronok kalau ramai pelapis atlit badminton juga dari bangsa Melayu khususnya kembali berjuang beraksi.

Tiba-tiba teringat lagu ni..selalu berkumandang di corong radio dan TV setiap kali musim sukan menjelang. Hehe..Jom nyanyi sama-sama..

Kalau kau fikirkan kau boleh, kau pasti boleh melakukan.
Jika kau fikirkan ragu-ragu usahamu tidak menenti.
Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Berfikir boleh melakukan
Fikirkan Boleh!

Percaya apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Kau Boleh! Kau Boleh!

Malaysia pasti Boleh
Jom Bangkit Bersama!

Throwback Kejohanan Balapan dan Padang 2017 - tempat ke 3 daerah

SMKSA berjaya melahirkan Olahragawan Harapan Daerah untuk 2017

Selasa, Ogos 22, 2017

Tips bebas hutang

Assalamualaikum

5 TIPS BEBAS HUTANG TANPA PERLU GALI LUBANG TUTUP LUBANG

Ramai yang menghadapi masalah bebanan hutang termasuk saya sendiri suatu ketika dulu.

Semoga 5 tips ini dapat membantu sahabat semua.

1. Suka atau tidak, 'ikat perut'. SEKAT KEMAHUAN dan utamakan keperluan. Berduit walau sedikit, bayar hutang.

2. TAMBAH DUIT sediada. Buat bisnes dropship, kerja part time, jual kuih dan roti, dapat duit, bayar lagi hutang.

3. Lelong / jual 'PRELOVE' barang-barang di rumah yang tidak diperlukan lagi di FB. Dapat duit, bayar lagi hutang.

3. Re-DOWNGRADE. Jika sekarang pakai VellFire, tukar pakai VanFire. Duit bulanan Vellfire tersebut, bayar lagi hutang.

4. BERHENTI tambah hutang. Kad kredit matikan. Telefon gunakan topup dan TV gunakan aerial bukan astro. Ada duit lebih, bayar lagi hutang.

5. Buat BUKU AKAUN. Masuk gaji, agihkan siap-siap. Berapa untuk survive, berapa untuk hutang dan berapa untuk simpanan. Kemudian, terus bayar hutang.

Tidak mungkin hutang boleh terbayar tanpa kita sendiri BERTINDAK membayarkannya.

#SharingIsCaring
#copyPaste

Isnin, Ogos 21, 2017

20 asas adab WAJIB diajar kepada anak

Assalamualaikum

Ibu Bapa Yang Bijak Mesti Ajar Anak 20 Adab Penting Ini

Jika anda ingin si manja membesar sebagai anak yang mempunyak adab dan akhlak baik, mulakannya dari sekarang.

1. Apabila ingn meminta pertolongan, dahulukan dengan perkataan "tolong."

2. Apabila menerima sesuatu, jangan lupa mengucapkan "terima kasih."

3. Ajar si manja supaya memberi respons selepas ibu bapa selesai bercakp tentang sesuatu perkara dengannya.

4. Segera menyahut panggilan "saya, ibu/ayah", jika nama dipanggil.

5. Didik anak mudah mengucapkan kata "maaf ibu/ayah", jika mereka melakukan kesalahan.

6. Jangan biasakan diri memberi komen tentang fizikal orang lain kecuali komen itu boleh dikategorikan sebagai pujian kepada orang tersebut.

7. Bila berkunjung ke rumah orang, jangan lupa ucapkan terima kasih sebagai tanda penghargaan kepada tuan rumah.

8. Ketuk pintu yang tertutup. Tunggu dan lihat respons sebelum masuk.

 9. Jangan sesekali menggunakan kata-kata kesat dalam perbualan. Setiap perkataan mudah diserap dalam minda anak-anak.

10. Jangan panggil orang lain dengan gelaran yang tidak baik.

11. Jangan mempersendakan orang lain tanpa sebarang sebab.

12. Jangan mudah menunjukkan rasa bosan di hadapan anak-anak. Lebih-lebih lagi sewaktu melakukan aktiviti positif. Tingkah laku ini akan meninggalkan kesan negatif kepada anak-anak kecil.

13. Tutup mulut setiap kali batuk atau bersin. Jangan sesekali mengorek hidung di khalayak ramai.

14. Apabila membuka dan melalui sesebuah pintu, pegang sementara pintu tersebut sambil memberi laluan kepada orang yang berada di belakang anda. Secara tidak langsung, anda menunjukkkan sikap menghormati orang lain kepada si manja.

15. Apabila seseorang meminta bantuan, hulurkanlah pertolongan tanpa membebel atau merungut.

16. Apabila menerima bantuan, jangan lupa ucapkan "terima kasih". Tegaskan kepada anak bahawa ucapan terima kasih boleh menjadikan orang lain suka dan sedia menolong kita pada masa akan datang.

17. Ajar si manja untuk mengemas dan membasuh perkakasan makanan yang sudah digunakan supaya dia tahu adab tersebut apabila di rumah orang.

18. Sentiasa membawa tisu atau sapu tangan bersama. Ia boleh digunakan untuk menutup mulut apabila batuk atau bersin, mengelap tangan dan menyapu kekotaran apabila diperlukan.

19. Latih anak untuk hanya berkongsi 'pandangan negatif' tentang sesuatu hal dengan individu rapat sahaja iaitu papa dan mama.

20. Ajar si manja untuk bertanya sekiranya ada perasaan ragu-ragu untuk melakukan sesuatu perkara.

Mempunyai anak yang bijak sahaja tidak cukup kerana apa yang lebih penting adalah anak yang bersopan dan berakhlak. Bijak itu boleh dibentuk kemudian!

kredit : majalahpama.my


Ahad, Ogos 20, 2017

Pengakuan pengguna MINYAK HERBA ASMAK

Assalamualaikum

Sudah lama saya tak menikmati tidur yang lena. Kerana anak saya sering batuk. Adakalanya berkahak. Apabila batuk, saya akan trauma. Sebab selalunya akan datang berpakej, batuk, demam dan selsema.  Dan sakitnya berlarutan lama. Lama sampai berminggu. Boleh cecah berbulan. Batuknya bukan batuk biasa. Saya pernah berjaga sepanjang malam hanya semata-mata risaukan keadaan batuknya. Batuk hingga ke pagi.

Fikiran saya buntu bila memikirkan bagaimana cara untuk membantu anak. Bukan sekali dua pergi klinik. Bukan tak pernah berkampung dalam wad hospital. Berkali-kali sedut gas nebulizer. Pernah juga buat suction sedut kahak dengan fisioterapi. Dah banyak ubat yang dilemparkan ke tong sampah. Kami dah lali dengan ini semua. Dah banyak duit hangus sia-sia. Lebih merisaukan saya apabila anak saya merupakan penghidap penyakit kronik.

Anak saya umurnya 3 tahun, Hana Humaira. Beliau merupakan anak syurga saya, anak yang istimewa. Cukup istimewa apabila dilahirkan dengan empat kecacatan pada jantung (tetralogy of fallots).  Lebih istimewa apabila salur darahnya tersumbat (portal vein thrombosis). Garisan parut tegak di dadanya kerana pembedahan jantung, juga punyai parut garisan melengkung di tengah perut kerana pembedahan perut.

Keadaan tubuhnya yang fragile ini menyebabkan saya cukup berhati-hati dan cakna dengan setiap yang berlaku. Batuk yang kerap boleh memberi tekanan tinggi pada tubuhnya. Humaira akan sakit, dia akan letih. Nafasnya berbunyi. Rusuk berlekuk. Pernah batuknya menyebabkan buasir. Kini batuknya menyebabkan muncul inguinal hernia. Doktor sudah beri tarikh untuk rawatan pakar. Bakal menanti saat pembedahan ketiga.

Perjalanan yang hebat ini telah menyebabkan saya sentiasa berusaha dan berikhtiar untuk mengelakkan Humaira daripada batuk. Saya mencuba apa sahaja. Hinggalah saya bertemu dengan #minyakherbaasmak. Saya hubungi ejen Syarifah Syed Ibrahim. Saya katakan padanya bahawa saya mahu minyak herba asmak segera. Hari tu juga Puan Syarifah pos kepada saya. Terima kasih atas servis pantas ini. Saya terus sapu minyak herba asmak ke tubuh humaira.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Batuknya berkurangan. Tidak lagi bernafas laju. Hilang sudah nafas berbunyi. Lenyap terus rusuk berlekuk. Dan yang paling penting, Humaira dapat tidur yang lebih lena. Saya pun boleh tumpang sama. Hati ibu mana yang senang bila melihat anak sakit. Jiwa ibu mana yang tenang bila melihat anak batuk.

Sungguh. Walau sakit Humaira belum sembuh secara total, namun sedikit sebanyak kehadiran minyak herba asmak ini banyak membantu. Saya yakin dengan ketentuan Allah. Saya berpegang dengan janji Tuhan. Setiap penyakit ada penawarnya.

Dengan izin Allah, Humaira pasti sembuh. Dialah nama yang sering disebut. Demi nama yang sentiasa wujud dalam setiap sujud. Demi nama yang pasti hidup dalam tahajud. Dialah ladang pahala kami. Dialah pemilik nama yang mendekatkan kami dengan Tuhan. Dialah asbab usaha dan ikhtiar yang takkan putus. Semoga hasil perkongsian ini dapat membantu lebih ramai lagi insan yang memerlukan kesihatan yang diidamkan.

Terima kasih Minyak Herba Asmak.
Kredit: Nurjuwaini Aziz

Berminat untuk mencuba #MinyakHerbaAsmak?
Hubungi  Basariah Stokis Daerah Asmak www.wasap.my/60135819100

AGEN & STOKIS DIPERLUKAN SELURUH MALAYSIA.


Sabtu, Ogos 19, 2017

Losyen Bayi Asmak

Assalamualaikum

Losyen baby @ Asmak Baby Care
******************************

Diantara produk di dalam Set Penjagaan Bayi Asmak ialah Losen bayi yang bebas PARABEN & SULFAT.

Di antara bahan yang terkandung dalam losyen bayi ini ialah:


๐ŸŒธAqua๐ŸŒธ
=-=-=-=-=-=
Memutihkan kulit, mempercepatkan proses pemulihan luka, menghilangkan parut luka

๐ŸŒธEmullium delta๐ŸŒธ
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Mencerahkan&memutihkan kulit,membuat kulit lebih bersih dari sel2 kulit mati,penghalang sinar uv , mnghaluskan kulit

๐ŸŒธClove oil๐ŸŒธ
=-=-=-=-=-=-=
Sumber antioksidan, menjadikan kulit lembut dan menghilangkan bekas-bekas parut

๐ŸŒธGinger oil๐ŸŒธ
=-=-=-=-=-=-=-=
Melega gangguan kembung perut, menjadi penahan rasa sakit, boleh dijadikan sebagai antiseptik, baik pulih sistem pernafasan

๐ŸŒธPortulaca ext๐ŸŒธ
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Membuang sel kulit mati, mencerahkan kulit, manjadikan kulit berasa lembut

Gambar ehsan dari fb Ct Aida Sardzi

Nak cuba produk ini? Hubungi: 013-5819100 (cikgu basariah)

Jumaat, Ogos 18, 2017

Bagaimana menangani anak kerap menangis?

" Puan, saya dah cuba cerai buai pada anak tapi dia mengamuk dekat sejam "

" Saya cuba bagitau anak setiap kali nak beredar. Tapi anak menangis sampai hilang suara bila tengok saya masuk tandas "

" Anak menangis sampai terbatuk-batuk nak termuntah sebab tak mahu duduk di car seat nya "

" Saya risau anak trauma lepas dia nangis teruk hari tu masa saya tak bagi lagi dia mengempeng untuk tidur "

***************

Semua ini dan banyak lagi contoh lain adalah drama biasa alam keibubapaan kan? . Jujurnya, saya tak gemar mendapat soalan sebegini kerana meyakinkan ibubapa untuk merasa selesa hadapi tangisan anak bukan tugas mudah. Saya lebih rela di suakan 2,3 orang bayi mengamuk untuk ditenteramkan dari meyakinkan ibubapa tentang hal ini.

Merasa selesa menghadapi tangisan bayi bermaksud anda faham bila anak perlu segera ditenteramkan dan dalam masa yang sama anda tiada masalah membiarkan anak menangis pada masa ia diperlukan.

Ya benar ,semua ibubapa pasti merasa susah hati dan stress bila melihat anak menangis. Lalu ibu bertanya adakah anak juga stress ketika menangis? Adakah anak akan trauma? Dan bolehkah tangisan merosakkan otak anak?

Jawapan 'straight forward' nya: anak TIDAK stress secara negatif, TIDAK trauma dan TIDAK rosak otaknya. Stress dan tangisan adalah perkara yang MUSTAHIL dapat dielakkan walau dalam sebuah keluarga yang penuh kasih sayang sekalipun. SAMADA CORAK KEIBUBAPAAN ANDA LEBIH LEMBUT ATAU LEBIH TEGAS, ANAK MENANGIS ITU PASTI TERJADI. Bezanya, menangis sedikit atau banyak,lama atau sekejap sahaja. Namun yang pasti, TIADA orang mati sebab menangis. Ye ada orang yang mati akibat patah hati tetapi menangis dan patah hati adalah dua perkara yang berbeza.

Sindrom patah hati adalah kegagalan jantung secara tiba-tiba hasil trauma emosi. Ia terjadi bila lambakan hormon mengatasi kemampuan otot jantung untuk mengepam. Ini adalah situasi yang amat jarang terjadi, ekslusif kepada warga tua terutama wanita menapouse dan selalunya tidak membawa maut.

Manakala kerosakan otak dan kemusnahan emosi akibat stress , kesedihan melampau dan trauma dikalangan kanak-kanak pula hanya di lihat pada anak-anak yang menghadapi tempoh penderaan dan pengabaian kronik untuk suatu tempoh yang begitu panjang.

Maka, sebarang proses pembelajaran baru dan pembetulan kepada anak, tidak langsung hampir kepada membuat anak sengsara walau betapa sukar ianya kelihatan.
Sebagai contoh, katakan anda sedang dalam proses melatih anak mencerai buaian untuk tidur, dimana ia menyaksikan anak menangis dan mengamuk selama 2 jam secara total, dimana asasnya hal ini boleh menjadi trauma bila anda adalah ibubapa yang penuh dengan pengertian dan kasih sayang untuk 22 jam yang lainnya? .

Ok, saya faham walau matematik saya tadi kedengaran masuk akal, namun mungkin ada sebahagian ibubapa yang masih rasa sukar berdepan dengan tangisan dan amukan anak. Saya berharap fakta tangisan berikut dapat membantu memudahkan ibubapa melalui situasi ini:

๐Ÿ‘ถ Ketika emosi memuncak, hormon stress iaitu Cortisol dilepaskan oleh otak. Ia membuat badan masuk ke mode 'fight' (lawan) atau 'flight' (terbang). Lalu kita menjadi sangat sedar (hyper aware) dengan apa yang berlaku di sekeliling. Ingat lagi bagaimana malunya anda bila menangis akibat terbuang air di dalam kelas darjah 1 dahulu? . Ini menerangkan mengapa anak melebih-lebih menangis, memprotes atau mengamuk kerana dia 'hyper aware' dengan apa yang cuba anda lakukan.

๐Ÿ‘ถ Cortisol juga memperlahankan pernafasan. Lalu mencipta tekanan dalam tekak yang membuat anak merasa penuh atau berat ditekaknya dan seperti mahu tercekik ketika menangis. Ia sebenarnya satu sensasi sahaja yang di sebut 'Globus Sensation' dan bukan benar-benar wujud.

๐Ÿ‘ถ Lambakan air mata yang terlebih banyak boleh memasuki laluan nasal dan menyebabkan air mata masuk ke hidung. Lalu anak kelihatan seperti tersumbat hidung ketika menangis dan sedikit menganggu pernafasan.

๐Ÿ‘ถ Menangis adalah proses penyingkiran toksin. Tangisan beremosi akan melepaskan Leucine Enkephalin, iaitu sejenis hormon yang mengurangkan kesakitan dan memperbaiki mood. Ia adalah agen detox paling penting kerana ia mengurangkan stress secara serta-merta.

Paling penting, ibubapa harus sedar bahawa tangisan hanyalah luahan 101 emosi. Ia tak mesti selalu bermaksud anak sedang dalam kesakitan dan perlu segera dibantu. Perasaan bukan sesuatu yang buruk atau bagus. Perasaan adalah perasaan. Ia wujud dan harus diakui. Maka ibubapa harus bantu anak untuk mengakui semua rasa yang dia alami: geram, menentang, sedih, kecewa, gembira dan sebagainya lalu bantu anak untuk hadapinya dari situ.

Langkah pertama yang ibubapa boleh buat ialah 'menyokong' tangisan atau amukan itu dengan cara membenarkan anak meluahkannya dan bukan menghalang ia terjadi (walau ibubapa bakal serabut berdepan anak yang menangis). Kajian oleh Journal Current Directions in Psychology ke atas 3000 orang individu mendapati, perasaan lega atau rasa lebih bagus selepas menangis (disebut feel good cry) itu adalah benar bila seseorang individu menangis di kalangan orang yang menyokongnya dan dalam persekitaran yang dia selesa berbanding bila seseorang itu menangis di tempat asing, dalam situasi tak selamat dan dalam keadaan yang memalukan.

Dari situ, bantu anak untuk menguruskan perasaannya. Sebagai contoh, kata dengan tegas tapi penuh pengertian pada anak : " Mama tau adik sedih tak dapat puting. No more puting malam ni. Mama baring dengan adik kita tidur sama-sama ". Atau jika anak belum faham banyak ayat, tunjuk saja isyarat tidak boleh buaian atau tidak boleh mengempeng misalnya. Boleh guna 1 atau 2 perkataan mudah bersama isyarat seperti tunjuk ke arah payudara ibu sampai gerakan jari tanda 'NO/TIDAK' dan sebut ," Sakit " (mewakili contoh situasi bila anak ada tabiat gemar mengigit puting ibu ).

Jika anak masih menangis kerana tidak gemar perubahan baru ini dan cuba memprotes, peluk, usap dan ucap kata-kata sayang tanpa tunduk pada kemahuan anak. Ini lah yang dipanggil 'menyokong' tangisan anak. Tak kira berapa lama (beberapa minit atau jam atau hari) dan teruk ia kelihatan, ibu kekal dengan respon sebegini. Ya, anak akan membawa amukan atau tangisannya ke kemuncak. Ia dipanggil fasa ' Extinction Burst' .

Fasa ini PERLU terjadi kerana hanya selepas fasa ini lah baru episod amukan dan tangisan akan berkurang dan lenyap. Ia atas prinsip psikologi :  keadaan akan memburuk sebelum menjadi lebih baik. Prinsip ini berdasarkan proses hemostasis yang banyak terjadi dalam kehidupan manusia iaitu penggembalian semula emosi manusia ke aras asal untuk membolehkan manusia kekal berfungsi.  Menangis membantu badan manusia kembali ke hemostasis setelah dilanda gelombang emosi dari pengalaman tak kira samada positif atau negatif.

Saya berharap artikel ini akan membantu ibubapa menjadi lebih rasional dalam menghadapi kerenah tangisan anak. Menangis bukan semata-mata untuk proses penyingkiran toksin sahaja. Ia juga isyarat untuk memberitahu manusia lain bahawa seseorang itu dalam kesakitan dan perlu pertolongan. Tapi jangan lupa, menangis juga untuk menarik simpati dan membuat individu lain mengalah (back off). Maka, respon anda sebagai ibubapa dalam hal ini amat besar kesannya kepada perkembangan anak-anak.

USWATUN HASANAH BT MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN BAYI PERTAMA MALAYSIA
AHLI DOKTORBUDAK.COM