Seo Services

Prolonged Jaundice (Final)

Sambungan..bahagian akhir(setakat ni 😂😂😂😂)

Anak ketiga dilahirkan awal tahun ni..lahir awal 2minggu dr tarikh jangkaan..saya ikut saranan doktor utk diinduced sebab darah yang kejap naik dan turun(sebenarnya br dua kali detect) dan kandungan dijangka telah lebih dr 3.5kg..kata doktor,kalau tunggu due risiko akan bertambah dan berat baby mungkin melebihi 4kg! Aiyok! Seramnya dengar..huhu..maka tepat jam 10.10mlm 25 januari 2016, lahirlah Nurin Busyra Binti Muhammad Nasron ke dunia dengan berat 3.52kg..syukur alhamdulillah.

Berbeza dgn kelahiran sebelum ni di hospital kerajaan, sy melahirkan Nurin di hospital swasta..demi mengelakkan mendapat doktor lelaki..serik weh, dua kali bersalin sebelum ni..taubat! Tengahari 26 januari tu saya dah dibenarkan keluar..gembira rasanya hati..siap singgah ke klinik kesihatan hantar notis pemberitahuan..malangnya, saya dan bayi diminta untuk diperiksa di situ..dan hasil pemeriksaan, bacaan kuning nurin agak tinggi dan kami dihantar ke hospital teluk intan..huhu..sesuatu yang mengejutkan..belum sampai rumah, dah berpindah pula dr satu hospital ke hospital lain..huhuhu..bermulalah episod kuning kali ketiga....

2 malam juga ditahan di hospital, bacaan kuning masih tinggi semasa dibenarkan keluar disebabkan kondisi wad yang sentiasa penuh..kami diminta pulang dan memantau dari rumah..sesuatu yang kami xpenah sangka..sebab yang dua org sebelum ni, di hospital yan tak pula dibenarkan balik selagi bacaan masih tinggi..setiap pagi kami perlu bawa nurin ke klinik kesihatan utk diperiksa darahnya..sedih dan kesian tgk nurin menangis setiap kali darahnya diambil. Bacaan kuning masih naik dan kalau turun pun sedikit sahaja. Pada hari ke 8, bacaan kuningnya agak tinggi sehingga kami diminta pergi sekali lagi ke hospital. Lenguh pinggang saya menanti nurin di bawah cahaya biru dr pagi hingga ptg namun akhirnya disuruh pulang..sangat letih! Bacaan kuning dipantau lagi sehingga hari ke 20 pon bacaannya masih berbelas2! Darah di bahagian tangan diambil utk diperiksa(sebelum ni hanya di tapak kaki). Maka, pada hari ke 30, setelah didapati masih kelihatan tanda2 kekuningan pada nurin,sedangkan sampel darah sebelum ni ok, diambil sekali lagi darah..kali ni lebih banyak..beserta sampel air kencing..masa ni luluh hati saya mendengar tangisan nurin semasa darahnya diambil. Hanya Allah yang tahu perasaan masa tu.

Untuk pengetahuan,segala petua yang org bagi kami dah cuba tapi tak berkesan..dari air kelapa,air bendi,air kucai dan yang terakhir homeopathy kami cuba baru nampak nurin semakin pulih(lagipon masa ni dia dah sebulan lebih)..selepas 30 hari tu, 2minggu sekali kami perlu ke klinik kesihatan utk pemantauan..berdasarkan keputusan yang diperolehi, nurin disyaki mendapat kuning disebabkan susu badan. Doktor menasihatkan diteruskan sahaja penyusuan kerana kuning tu akan baik sendiri. Pada usianya hampir 2 bulan baru nurin benar2 pulih dari kekuningan ini. Alhamdulillah..

Sehingga kini belum dapat dikenalpasti apakah punca utama penyebab kuning. Rasanya saya dah cuba lakukan yang terbaik dan mengelakkan makanan merapu2 sepanjang kehamilan..tp segala yang berlaku hanya Allah yang tahu hikmahnya..saya terima dengan redha..tanda Allah sayang tu 😊

Sepanjang tempoh anak diuji dgn kekuningan ni, mental ibu memang kena kuat..sokongan suami sgt penting supaya emosi ibu stabil. Bila ibu positif,anak pon akan lebih cepat untuk sembuh. Yang saya perasan, semakin saya positifkan diri saya, baby Nurin juga nampak semakin sihat. Berat dia pon semakin bertambah dan kuningnya pulih dengan lebih cepat. So, be positive ye semua ibu2..jangan terlalu risau..banyakkan berdoa..semoga Allah permudahkan urusan kita.

-Tamat-


Prolonged Jaundice (Final) Prolonged Jaundice (Final) Reviewed by Teacher Basariah on Selasa, April 12, 2016 Rating: 5

5 ulasan:

  1. Ya Allah tabahnyaaa. Betul la masa Allah uji kita kena kuat. Saya sendiri ada ujian masa melahirkan anak... Tapi xpe. Ujian tu la buat kita makin dekat dgn Allah.

    BalasPadam
  2. Ya Allah tabahnyaaa. Betul la masa Allah uji kita kena kuat. Saya sendiri ada ujian masa melahirkan anak... Tapi xpe. Ujian tu la buat kita makin dekat dgn Allah.

    BalasPadam
  3. Siannya baby. Saya risau juga ni sbb saya dara O. Lepas tu, masa pregnant ni saya makan ikut suka hati je. HUhu.Harap2 semuanya okay la.

    BalasPadam
  4. Memang dugaan macam2 nak dapat anak ni..dah dapat anak pon dugaan lain pula datang..lyd,makan je nnt teringat2..hihi.cuma seboleh mungkin elak yg byk MSG ler

    BalasPadam

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.