Seo Services

Pengalaman operate (Akhir)

Assalamualaikum

Saya dah janji hari tu nak cerita pengalaman pertama kali di Hospital Pantai Ipoh. Okes, ni nak tunaikan janji.

Sebaik kami sampai di hospital tu, kami anak beranak ni memang sangat 'blur'. Syukurlah pekerja di bahagian pertanyaan sangat peramah dan baik. Saya diminta ke bahagian kecemasan untuk berjumpa doktor di situ.

Dari situ, saya dihantar untuk bertemu doktor pakar pembedahan, Doktor Sumithra di tingkat 2. Okes..kat sini dah mula rasa berdebar-debar. Anak-anak saya yang tak tahu apa tu, seronok main dan membisingkan aras 2 tu..Sabar je la..(T T)

Jumpa doktor, tunjuk tempat sakit dan memang dia kata perlu dibedah. Dia tanya saya samada dah makan atau belum dan sanggup tak tunggu sampai Isnin. Of course not! Saya nak p sekolah lagipun dah sakit sangat..tak sanggup nak tunggu.

Makanya, saya disediakan untuk dibedah pada hari tersebut juga. Mula-mula saya dihantar ke bilik menunggu. Segala barang kemas dan pakaian ditanggalkan dan saya perlu pakai pakaian hospital. Masa ni kesian tgk suami saya yang terpaksa melayan dua anak saya yang 'cergas' tersebut, terutama yang kecik. Nampak gaya, dia terpaksa cari hotel utk bermalam dengan mereka kerana saya terpaksa bermalam di wad untuk satu malam.

Tidak lama menanti, saya diusung dengan kerusi roda untuk ke bilik bedah. Mula berdebar-debar dah masa ni. Dari kerusi roda, dipindah pula ke atas katil. Masa berbaring menunggu giliran tu, mulut memang tak lekang dari zikir dan doa..Huhu..rasa dekat sangat dengan tuhan masa tu.

Ok, masanya telah tiba. Saya ditolak masuk ke bilik bedah. Hidung dan mulut ditutup dgn alat pernafasan dan saya mula mengantuk dan ok..gelap..Opps..sempat mengucap sebelum tutup mata tu..in case dah tak bangun lagi dah..huhu..

Sedar sahaja, saya terbaring di atas katil menanti untuk dipindahkan ke wad. Blur sangat masa ni. Kepala rasa pening dan berpusing-pusing. Badan rasa sangat letih nak angkat tangan pon x larat.

Sampai di wad, memang saya terus tidur. Dalam fikiran (walaupun mata pejam) antara ilusi dan fantasi asyik fikir pasal belum solat. Huhu..nanti kena qada. Terjaga dalam pukul 4 kot, nak ke tandas rasa pening terpaksa panggil nurse utk papah. Nampak bintang-bintang banyak betul masa tu.

Pukul 6 macam tu datanglah anak-anak dan suami. Terus riuh wad tu. Saya ditempatkan wad yang ada 4 katil. Masa anak-anak sampai tu saya baru selesai makan nasi dan makan ubat. Kesian betul tgk suami masa tu. Letih dia. Anak saya yang kecik naik atas katil dan menyusu. Untuk info,anak kecik saya ni walaupun dah 2 tahun 3 bulan, masih menyusu badan.

Dalam pukul 7mlm macam tu depa pun beredar. Maka tinggallah saya di wad dengan 3 pesakit lain. Dua cina, seorang melayu. Memang tiada mood nak bersembang masa tu sbb rasa sakit dan pening. Saya terus tertidur keletihan.

Pukul 10 malam saya terjaga dan rasa segar. Masa tu cuma ingat nak solat. Saya bangun ke tandas dan ambil wudhuk. Dan saya solat jamak takhir (sebab dah niat sblm tertidur). Sambung tidur semula.




Tetiba saya terjaga sebab terdengar kekecohan. Segera saya tengok jam di telefon (suami hantar telefon) petang selepas selesai operate tu. Baru jam 4 pagi! Nurse datang cek tekanan darah dan suruh makan ubat. Mati-mati saya ingat dah subuh. Saya sambung tidur.

Bunyi bising orang bercakap mengejutkan saya sekali lagi.Tengok jam dah pukul 8 pagi! Allahuakbar! Saya terlepas solat subuh. Huhu..menangis saya dalam hati (T T) Saya kena qada solat lagi.

Nurse datang kemaskan katil. Selepas mereka selesai, saya ke tandas dan bersihkan diri. Dalam pukul 10 pagi doktor datang dan periksa luka serta keadaan saya. Doktor buat 'dressing' baru dan bagitau saya dah boleh keluar pada hari itu juga.

Saya yang gembira sangat segera telefon suami dan bagitau yang saya dah boleh keluar. Sumai pun datang dengan anak-anak. Rupa-rupanya..kena tunggu bill siap pula dan pengesahan dari pihak insuran. Katanya dalam 2-3 jam.

Saya teman suami dan anak-anak makan di kafe hospital. Kemudian saya naik semula ke wad. Mereka pula kembali ke hotel untuk bersiap dan check out.

Makanan tengahari dihidang sekitar jam 12. Saya makan dan tunggu lagi samada bil dah sedia. Suami saya tiba jam 2 petang bil masih belum sedia. Maka dia pergi dan uruskan juga untuk kami boleh pulang segera. Kami perlu bayar deposit tambahan rm200. Lupa nak bagitau, masa masuk hari tu kena juga bayar deposit rm200. Makanya, total kami bayar rm400.

Kami selamat sampai ke rumah hampir jam 7 malam.Letihnya saya terus baring dan berehat.

Keesokannya, barulah hospital telefon dan bagitau bil dah sedia! Bayangkan, kalau kami tunggu, mmg kena bermalam semalam lagi..huhu..sabar jela.

Insuran hanya cover 90%, kami perlu bayar 10%. Seluruh proses ni melibatkan rm3k++..maka kami perlu tambah rm300++ yang akan ditolak terus daripada wang deposit.

Kami terima baki wang kami tu selepas temujanji dengan doktor pakar tersebut pada hari Sabtu minggu seterusnya.

Ok, selesai (^_^)

Kesimpulannya mcm ni..hmm..

Layanan jururawat: 3/5 bintang
Layanan doktor: 3/5 bintang
Kebersihan dan faciliti hospital: 4/5 bintang
Layanan kaunter: 3/5 bintang

Wassalam
Pengalaman operate (Akhir) Pengalaman operate (Akhir) Reviewed by Teacher Basariah on Rabu, Februari 04, 2015 Rating: 5

3 ulasan:

  1. Cikgu masih MC lagi?? semoga cepat sembuh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. minggu ni dah mula kerja..alhamdulillah..tq ye (^_^)

      Padam
  2. tak dpt markah penuh pun nurse, doktor dan hospital tu ye. Tapi walau apapun cikgu, syukurlah semuanya berjalan lancar dan selamat.

    BalasPadam

ads 728x90 B
Imej tema oleh simonox. Dikuasakan oleh Blogger.